گزارش وزارت علوم درباره آموزش مجازی

به گزارش گروه دانشگاه پایگاه خبری ارز پرس، قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، در نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت معلمان جامعه را دارد که این مسأله بسیار مهم است، گفت: مسیری که مقام معظم رهبری در زمینه تربیت معلمان تبیین کردند، بسیار حکیمانه بود به طوری که رتبه‌های زیر هزار کنکور هم به این دانشگاه اقبال پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش آفرینی دانشگاه در مسیر تمدن سازی ادامه داد: خمیرمایه بیانیه گام دوم که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، علم و دانش است، پایه‌های تمدن نوین اسلامی، چیزی جز دانش نخواهد بود. جریان توسعه یک کشور هم مبتنی بر علم است.

عموعابدینی بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها و ارتقای کیفیت آموزشی را مهم‌ترین موضوعات سال تحصیلی جدید دانست و گفت: آموزش، پژوهش و فناوری باید در تعادل با هم شکل بگیرند به این معنا که تمرکز بیش از حد بر آموزش یا پژوهش، به کیفیت دانشگاه‌ها لطمه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: تداخل‌هایی در وظایف زیرنظام‌های آموزشی کشور ایجاد شده است؛ به طوری که وظیفه دانشگاه پیام‌نور را در دوران کرونا همه دانشگاه‌های کشور ایفا می‌کردند یا دانشگاه‌هایی هستند که به سمت فنی و حرفه‌ای حرکت کرده‌اند، آمایش آموزش عالی در بسیاری از کشورها انجام شده و با مقاومت‌هایی هم مواجه شده است؛ اما با پیگیری رئیس جمهور به نتیجه رسیده و هم اکنون این کشور در آموزش عالی پیشرفت خوبی داشته است.

* ساماندهی دانشگاه‌ها به معنای انحلال آنها نیست

عموعابدینی عنوان کرد: ساماندهی به معنای منحل شدن دانشگاه‌ها نیست، بلکه نوع حکمرانی این حوزه باید تغییر کند. ما به دنبال هماهنگی همه زیرنظام‌های آموزشی هستیم نه لغو زیرنظام‌ها. باید از موازی‌کاری اجتناب شود، رشته‌هایی هستند که نیاز کشور در آن‌ها هزار نفر است؛ اما 8 هزار دانشجو پذیرش می‌کنند. این اتفاق به معنای 7 هزار فارغ‌التحصیل بیکار است. توجیه آن هم این است که اگر پذیرش دانشجو نداشته باشیم، فرایند ارتقای استاد مختل می‌شود.

وی افزود: 6 ماه از شروع طرح تحول دولت سیزدهم می‌گذرد. یکی از موارد این طرح استادمحوری است که بر اساس آن 20 درصد پذیرش دانشگاه‌ها، استادمحور خواهد شد. این طرح از امسال اجرایی می‌شود، یکی از آیین‌نامه‌ها در زمینه استعدادهای درخشان است؛ چرا یک دانشجوی ایرانی می‌تواند به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان به وسیله مکاتبه با یک استاد از کشور برود؟

وی افزود: تغییر در نظام تخصیص رشته و تغییر در نظام پذیرش دانشجو از دیگر برنامه‌های طرح تحول است؛ به این معنا که اگر دانشگاهی تقاضای افزودن رشته‌ای را داشته باشد، در صورتی که بر اساس طرح آمایش این رشته مورد نیاز منطقه بوده و شرایط اشتغال برای فارغ‌التحصیلان آن فراهم باشد، معاونت آموزشی با افزودن آن رشته موافقت می‌کند.

عموعابدینی تاکید کرد: پیشنهادهایی هم در زمینه همکاری وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است که بر اساس آن دانش‌آموزان در مقطع متوسطه وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. همچنین این مسیر باز خواهد شد که اگر دانشجویی قصد دارد به عنوان یک متخصص مکانیک فعالیت کند، وارد مسیر خاص آن شود و اگر قصد دارد محقق در زمینه مکانیک باشد، مسیر دیگری را بگذراند.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به تدوین نظام جامع آموزش در زمینه‌های مختلف شامل کشاورزی و صنعت گفت: اهمیت کشاورزی در کشور ما مغفول مانده است.

وی افزود: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که تعداد مشروطی دانشجویان در 2 سال اخیر کاهش محسوسی داشته است. این موضوع نشان‌دهنده افت کیفیت نظارت در امتحانات مجازی است. برای مثال کاهش 60 درصدی در آمار مشروطی دانشجویان کاردانی دانشگاه علمی کاربردی اتفاق افتاده است. به همین دلیل، حضوری بودن آموزش‌ها و امتحانات ضروری است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.