مراسم نخستین سالگرد درگذشت علامه حسن‌زاده آملی برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری ارز پرس،  مراسم نخستین سالگرد درگذشت علامه حسن‌زاده آملی بعد از ظهر امروز باحضور آیت‌الله آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی، غلامعلی حدادعادل، آیت‌الله محقق داماد، سیدعباس صالحی، علیرضا مختارپور و فرزند علامه حسن‌زاده املی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد‌‌.

 آیت‌الله آملی لاریجانی در این مراسم اظهار داشت: علامه حسن‌زاده شخصیت جامع و کم‌نظیری بود. ایشان عارف، فیلسوف، مفسر قرآن و کلمات اهل بیت و از همه مهمتر اهل مراقبت و شب زنده‌داری بود.

وی خاطرنشان کرد: علامه حسن‌زاده آملی اشرف امت بود که با قرآن مانوس و عمل‌کننده به آن بود. ایشان آنچه از خود به یادگار گذشتند از شب‌زنده‌داری و اُنس با قرآن است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: امروز در مغرب زمین مباحث فراوانی در بحث نفس مطرح است. این بحث هم در فلسفه و روان‌شناسی و هم حتی در زبان‌شناسی است.

وی ادامه داد: علامه حسن زاده آملی آثار و اشارات بسیاری در موضوع نفس دارند. معرفت نفس انفع المعارف است.

آیت‌الله آملی لاریجانی بیان داشت: معرفت شهودی نفس کار هر کسی نیست و توصیه هم نمی‌شود. چون ممکن است خطراتی هم داشته باشد. اما اولین قدم این است که انسان هر آن چیزی را که می‌بیند در خود ببیند.

وی عنوان کرد: نفس در بدن نیست. اهل الله به دنبال بیدار کردن انسان هستند. هر کس در خصوص "من"، چیز دیگری غیر از بدن ببیند، بیدار است.

آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: تمام آنچه می‌بینیم در نفس ماست. اگر این درک حاصل شود، یک قدم جلو رفتیم. قدم نهایی شناخت انسان به فقر است و آنجا محل ظهور حق تعالی است. روح هرچه عظیم‌تر شود، تسلطش به عوالم دیگر بارزتر می‌شود.

وی اضافه کرد: علامه حسن‌زاده آملی در باب نفس کتابی نگاشتند و عنوان کردند کسی که به نفس خود عالم‌تر باشد، به معرفت الله نزدیک‌تر است. کتاب ایشان گلستانی از معارف نفس است.

وی عنوان کرد: حقیقت روح آدمی جام جم است. اگر معرفت شهودی نفس پیدا کنیم، خیلی از حرف‌ها برایمان فرق می‌کند و نگاه‌مان به عالم و آدم فرق می‌کند. انسان یک وجود کشیده شده در عوالم مختلف است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.