ستاد معین اقتصاد دریا در استان مرکزی راه‌اندازی شود

ارز پرس/مرکزی استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی نزدیک به دریا نیست، اما در این حوزه ظرفیت های بسیاری وجود دارد و به اداره کل صمت استان و اتاق بازرگانی این ماموریت را می دهیم که ستاد معین اقتصاد دریا را در استان راه اندازی کنند تا ظرفیت استان در این حوزه معرفی شود.

دکتر فرزاد مخلص الائمه سوم آبانماه ۱۴۰۱ در آیین افتتاح پانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت استان مرکزی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه یک رویداد اقتصادی مهم در کشور به لحاظ حضور شرکت های بزرگ و میهمانان خارجی به شمار می رود، اظهار کرد: اقتصاد کشور تا حد زیادی به نفت خام وابسته است.

وی با بیان اینکه براساس آخرین مطالعات اطلس پیچیدگی اقتصاد جهان ۷۷ درصد تجارت خارجی ایران به نفت و فرآورده های نفت و پتروشیمی وابسته است، افزود: به دلیل اینکه در زنجیره محصولات نفتی با شرایط مطلوب فاصله داریم و حتی آنچه صادرات غیرنفتی محسوب می شود تفاوت چندانی با صادرات نفت خام ندارد، چنین نتیجه ای حاصل شده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: کشور به جهات مختلف ظرفیت های فراوانی همچون نخبگان، زیرساخت های حیاتی و رشته های دانشگاهی ویژه دارد که با استفاده از آنها می توان از اقتصاد وابسته به نفت جدا شد، البته تحریم ها فرصتی برای کشور بود که ناخواسته ایران را از نفت فاصله داد و امیدواریم با توجه به تغییر شرایط کشور در زمینه اقتصاد که به واسطه سیاست خارجی حاصل می شود، این فرصت از کشور گرفته نشود چراکه کشور ناخواسته به استخری وارد شد که شنا کردن در شرایط اقتصاد بدون نفت را آموخت و امیدواریم این فرصت از دست نرود.

وی با اشاره به توجه به اقتصاد دریا، افزود: استان مرکزی نزدیک به دریا نیست، اما در این حوزه ظرفیت های بسیاری وجود دارد و به اداره کل صمت استان و اتاق بازرگانی این ماموریت را می دهیم که ستاد معین اقتصاد دریا را در استان راه اندازی کنند تا ظرفیت استان در این حوزه معرفی شود چراکه استان مرکزی موقعیت ژئوپلی اکونومیک را در اختیار دارد و باید از این پتانسیل و ظرفیت سیاسی اقتصادی استان بهره گرفت.

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی قطب چهارم صنعت کشور است، اما به لحاظ تنوع محصولات صنعتی رتبه یک را در اختیار دارد و تقریبا بخش عمده ای از محصولات صنعتی، پتروشیمی و شیمیایی کشور در این استان تولید می شود و می توان با هم افزایی بخش دولتی و خصوصی گام موثری در توسعه اقتصاد استان برداشت.

مخلص الائمه گفت: این نمایشگاه ظرفیت استان را به نمایش گذاشته است و می توان این ظرفیت را با دیگر فرصت های موجود در اقتصاد کشور گره زد و بهره برداری بالایی از این ظرفیت داشت.

به گزارش ارز پرس، در این آیین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: یکی از شاخصه های استان مرکزی، صنعت است و با این عنوان در کشور و منطقه شهره است و به لحاظ استقرار صنایع مادر به ویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی جزو استان های سرآمد کشور است و ۷۹۰۰ قلم کالا در این استان تولید می شود.

علی جودکی با تاکید براینکه استان مرکزی در برخی از کالاها تنها منبع و منشاء تولید در کشور و حتی خاورمیانه به شمار می رود، گفت: این نمایشگاه تنها بخش کوچکی از مجموعه بزرگی از صنایع استان به شمار می رود.

وی بیان کرد: امروز ۱۲۰ شرکت صنعتی و بنگاه اقتصادی در نمایشگاه گرد هم آمده اند که ۸۰ درصد مربوط به استان مرکزی و باقی از آذربایجان شرقی، تهران، اصفهان و خراسان هستند. امیدواریم این روند در سال های آتی رو به توسعه باشد و اگر نمره A را در این نمایشگاه ها کسب کنیم نمایشگاه بین المللی صنعت به استان مرکزی اختصاص می یابد.

وی افزود: فضای نمایشگاه ۱۰ هزار مترمربع است و در کنار حضور شرکت های بزرگ صنعتی و دانش بنیان ارتباط صنعت و دانشگاه نیز مدنظر قرار گرفته است چراکه دانشگاه در تربیت نیروی انسانی ماهر نقش موثری دارد، به همین دلیل در این نمایشگاه، دانشگاه های استان حضور دارند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.