جابه‌جایی فرودگاه مشهد در حال حاضر امکان‌پذیر نیست/ هزینه ۱۵۰ میلیاردی برای روشنایی باند

ارز پرس/خراسان رضوی مدیر فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: جابه‌جایی فرودگاه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امکان پذیر نیست، اما در بلندمدت و چشم‌اندازی دور سیاست شرکت فرودگاه‌ها، دولت، مقامات استانی و مصوبه هیات وزیران جابه‌جایی آن در نظر گرفته شده است.

محمود امانی‌بنی در برنامه تلویزیونی اشاره در خصوص وضعیت فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد اظهار کرد: فرودگاه مشهد دومین فرودگاه کشور از نظر پروازهای داخلی و پس از فرودگاه امام خمینی(ره) دومین فرودگاه در پروازهای خارجی است. به لحاظ تعداد پروازها نیز در جایگاه دوم کشور پس از فرودگاه مهرآباد قرار دارد.

وی افزود: پیش از شیوع کرونا در دهه آخر صفر، در دوران نوروز و ولادت امام رضا(ع)، روزانه ۲۸۰ پرواز رفت و برگشت داشتیم، اما در دهه پایانی صفر سال جاری این تعداد به حدود ۲۰۰ پرواز رسید. در حال حاضر نیز حدود ۱۶۰ پرواز داریم  که ۲۷ پرواز آن خارجی است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد فرودگاه مشهد این است که تمام پروازهای این فرودگاه با ظرفیت کامل جابجا می‌شود. فرودگاه مشهد به اکثر مراکز استان‌ها که دارای فرودگاه هستند پرواز دارد. تنها به فرودگاه بجنورد که نزدیک است و تعدادی از فرودگاه‌های جنوب غرب به دلیل نبود تقاضا و به شهرهایی که به فرودگاه‌های بزرگ نزدیک هستند، پرواز نداریم.

امانی‌بنی در خصوص میزان پروازهای خارجی گفت: به طور میانگین به ۱۰ کشور در هفته پرواز خارجی داریم، البته از مشهد به امارات و عراق برای ۲ شهر از آن‌ها پرواز در نظر گرفته شده است.

جابه‌جایی فرودگاه مشهد در حال حاضر امکان‌پذیر نیست/ هزینه ۱۵۰ میلیاردی برای روشنایی باند

آلودگی صوتی هواپیماها به دلیل توسعه شهر مشهد است

وی در خصوص علت آلودگی صوتی پروازهای فرودگاه مشهد خاطرنشان کرد: سر و صدای هواپیما ۳ تا ۴ پارامتر دارد. یکی از پارامترهای آن نزدیکی فرودگاه به شهر است که مشهد توسعه پیدا کرده است. فرودگاه پیش از سال ۱۳۳۷ که جانمایی شده و آن را با استانداردهای همان روز ساخته‌اند یکی از فرودگاه‌های استاندارد کشور محسوب می‌شود و در این مدت نیز توسعه نیافته، در حالیکه شهر مشهد توسعه یافته است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر گسترش شهر، آپارتمان‌سازی باعث شده که صداها پخش نشود. صدای هواپیماها نیز قابل کاهش نیست، مگر اینکه ناوگان‌ها نو شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد در کاهش صدای هواپیماها تاثیرگذار است.

امانی‌بنی در خصوص جابه‌جایی فرودگاه مشهد تصریح کرد: جابجایی فرودگاه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امکان پذیر نیست، اما در بلندمدت و چشم‌اندازی دور سیاست شرکت فرودگاه‌ها، دولت، مقامات استانی و مصوبه هیات وزیران جابجایی آن در نظر گرفته شده است. مطالعات جابه‌جایی فرودگاه تمام شده و چند گزینه وجود دارد که در غرب، جنوب و شرق مشهد باشد که بیشترین نظر ما روی غرب و شرق مشهد است.

وی اضافه کرد: سیاست دولت و استان این است که فرودگاهی باشد تا حمل‌ونقل ترکیبی انجام دهد. یعنی راه‌آهن نزدیک آن باشد و بزرگراه در کنار آن قرار گرفته باشد. مطمئنا سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود باید جایی باشد که به شهر مشهد نیز نزدیک باشد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی افزود: در سال جاری به جمع‌بندی محل فرودگاه خواهیم رسید، مابقی تصمیمات آن در اختیار استان است که کارهای تملک آن را انجام دهد. پس از تملک زمین به سراغ جانمایی ترمینال و باندها می‌رویم، اما زمان دقیق احداث فرودگاه پس از انتخاب کامل مشاور مشخص می‌شود.

امانی‌بنی در پاسخ به این سوال که اگر فرودگاه جدیدی احداث شود، فرودگاه هاشمی‌نژاد کماکان به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا خیر، گفت: خیر، فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد مشکل سر و صدا دارد و به همین دلیل به دنبال ساخت فرودگاه دیگری هستیم. حتی در برخی از نقاط نزدیک فرودگاه ساختمان‌های مرتفع به دلیل استانداردهای هوا اجازه ساخت ندارند.

وی در خصوص اینکه احداث یک باند موازی در فرودگاه به کجا رسیده است، تصریح کرد: احداث باند موازی منتفی شد. فقط در سال ۱۴۰۲ نسبت به بهسازی و اصلاح باند برای میان مدت اقداماتی انجام خواهیم داد تا تقاضاهای ما را پاسخ دهد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چرا پروازها از سمت طرق انجام نمی‌شود تا صدای پروازها در سطح شهر کاهش یابد، افزود: هر پروازی که می‌خواهد وارد فرودگاه شود، از حدود ۱۴۰ کیلومتری با مرکز فرودگاه تماسی حاصل کرده و میزان باد و هوای شهر را بررسی می‌کند. باند نیز بر اساس مقدار باد، جهت باد، هوا و نوع ابری که در منطقه وجود دارد به خلبان پیشنهاد می‌شود.

امانی‌بنی اضافه کرد: بر این اساس، خلبان تصمیم می‌گیرد که از کدام باند فرود آید. اینکه چرا پروازها اکثرا در نزدیک غروب از سمت شهر فرود می‌آیند به این دلیل است که جهت باد در آن زمان شرقی به غربی است و هواپیما باید بر خلاف جریان باد صعود کرده و فرود آید. نوع ابری که در منطقه طرق وجود دارد نیز اجازه عبور پرواز از آن ابر را نمی‌دهد. هواپیمایی که می‌خواهد وارد ابر شود باید کل شرایط را در نظر بگیرد و به ناچار مجبور است از باندی استفاده کند که همه چیز استاندارد است و برای مسافران مطلوب‌تر باشد.

وی در خصوص محدودیت ساعت‌های پرواز فرودگاه مشهد خاطرنشان کرد: در گذشته محدودیتی اعلام شده بود که از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح پروازی انجام نشود. فرودگاه مهرآباد تنها پروازهای داخلی را پذیرش می‌کند، اما اکثر پروازهای خارجی فرودگاه مشهد از ساعت ۲۳:۳۰ تا ۳:۳۰ بامداد انجام می‌شود. نوع تایپ این پروازها به گونه‌ای است که تقریبا کمترین سر و صدا را دارند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. پروازهای داخلی فرودگاه مشهد نیز محدودیت زمانی ندارد و ۲۴ ساعته انجام می‌شود. اگر فرودگاه مهرآباد در برخی از شب‌ها نیز پروازی پذیرش نمی‌کند به دلیل نبود پرواز است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در خصوص وضعیت عملیات عمرانی فرودگاه مشهد گفت: در سنوات گذشته محوطه پارکینگ خودروهای فرودگاه به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که خیابان‌های ورودی به ترمینال خارجی و ورودی به طور کامل آماده بهره‌برداری هستند.

امانی‌بنی ادامه داد: ترمینالی داریم که مساحتی حدود ۲۲ هزار متر مربع و چهار طبقه و ۲ طبقه منفی دارد. یک طبقه منفی آن برای شرکت‌های هواپیمایی اختصاص داده شده و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که مسافران از هر شرکتی که بخواهند استفاده کنند. یک طبقه منفی دیگر آن تاسیساتی است و طبقه همکف و مثبت یک آن نیز تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. ۱۵ محل پارک هواپیما نیز تدارک دیده شده که در برخی قسمت‌ها به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، امیدواریم تا تابستان سال آینده پارکینگ‌های هواپیما نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

جابه‌جایی فرودگاه مشهد در حال حاضر امکان‌پذیر نیست/ هزینه ۱۵۰ میلیاردی برای روشنایی باند

هزینه ۱۵۰ میلیاردی برای روشنایی باندهای فرودگاه مشهد

وی گفت: مسافران مشهد اکثرا زائر هستند و مسافرانی که در پاییز و زمستان مشرف می‌شوند برای تردد اذیت می‌شدند، از همین رو ۴ پل ارتباطی که سالن ترانزیت مسافران را مستقیم به هواپیما منتقل می‌کند در نظر گرفته شده که ۲ پل مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۲ پل دیگر آن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین مطالعات باند اصلی فعلی فرودگاه برای روکش و چراغ‌های باند تمام شده که برای روشنایی باند حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

امانی‌‎بنی در خصوص وضعیت فرودگاه‌های خراسان رضوی عنوان کرد: فرودگاه مشهد، سبزوار و گناباد در مالکیت دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. مالکیت فرودگاه سرخس مربوط به آستان قدس است و فرودگاه‌های گلبهار و کاشمر نیز کوچک و آموزشی هستند که در اختیار بخش خصوصی قرار دارند.

فرودگاه سبزوار برای جایگزینی فرودگاه مشهد مهیا شده است

وی ادامه داد: فرودگاه سبزوار یکی از فرودگاه‌های مرز هوایی کشور است که می‌تواند پروازهای داخلی و خارجی داشته باشد. در حال حاضر این فرودگاه هفته‌ای ۲ پرواز دارد که ظرفیت آن نیز افزایش یافته است. با شرایط جدید و توافقی که با ایرلاین‌های دیگر صورت گرفته است این فرودگاه از هفته آینده ۴ پرواز ورودی و ۴ پرواز خروجی خواهد داشت. پروازهای این فرودگاه تنها به تهران انجام می‌شود، در واقع فرودگاه سبزوار جایگزین فرودگاه مشهد شده و از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب خدمات می‌دهد.

فرودگاه گناباد تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در خصوص وضعیت فرودگاه گناباد گفت: باند و پارکینگ هواپیما و راه دسترسی بین پارکینگ هواپیما و باند در فرودگاه گناباد کاملا آماده شده است. ترمینال آن نیز حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. دستگاه‌های کمک ناوبری و کمک بازرسی این فرودگاه نیز در فرودگاه مشهد آماده شده‌اند. دیوار فرودگاه گناباد ۴۰ درصد تکمیل شده و مابقی آن در ۲ ماه آتی نیز تکمیل خواهد شد. فرودگاه تا پایان سال قطعا به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار خواهد گرفت.

امانی‌بنی در خصوص وضعیت فرودگاه شهید مدرس کاشمر تصریح کرد: کلنگ‌ این فرودگاه در سال ۸۹ زده شده است و سایت خوبی برای آن پیش‌بینی شده است و باند آن برای امداد و نجات در نظر گرفته شده بود. اطراف رودخانه فرودگاه زیرسازی شده است، اما در حال حاضر مسکوت مانده و هیچ برنامه اعتبارات ملی برای آن دیده نشده است. در حال حاضر نیز برنامه اداره‌کل فرودگاه‌های خراسان رضوی تکمیل و بهره‌برداری فرودگاه گناباد است.

نرخ پارکینگ در فرودگاه مشهد بالا نیست

وی در خصوص نرخ پارکینگ‌ها در فرودگاه مشهد، گفت: استانداردهای نرخ پارکینگ با استان است، اما بعید می‌دانم نرخ پارکینگ بالا باشد. فرودگاه مشهد یکی از فرودگاه‌هایی است که مسیر آزاد دارد. تنها فرودگاهی هستیم که پارکینگ توان‌خواه جدایی داریم که نزدیک‌ترین پارکینگ به ترمینال داخلی را دارد. نرخ پارکینگ دست ما نیست و در اختیار صنف این بخش قرار دارد.

امانی‌بنی در خصوص علت تاخیر پروازها بیان کرد: تاخیرها ۲ نوع هستند که اکثرا در زمان پاییز و زمستان به علت نامطلوب بودن وضعیت آب و هوایی صورت می‌گیرد. برخی از هواپیماها از مشهد به شهرهای دیگر می‌روند. حدودا محل خواب یا بیس ۱۰ هواپیما در هر شب در مشهد قرار دارد و این هواپیماها صبح پروازهای خود را انجام می‌دهند. اکثر پروازهای ما از تهران و یا سایر فرودگاه‌های دیگر می‌آیند که علت تاخیر اکثر پروازهای در نیمه دوم سال به علت شرایط نامطلوب آب‌وهوایی است.

وی ادامه داد: علت تاخیرها در نیمه نخست سال نیز به دلیل مشکلاتی است که برای ایرلاین‌ها صورت می‌گیرد و هواپیماها دچار نقص فنی می‌شوند. برخی از هواپیما که محل خوابشان در مشهد است یک هواپیمای استنبای دارند. برخی از هواپیماها که محل خوابشان شهر دیگری است و تا زمانی که هواپیمای دیگر جایگزین شود، حداقل ۵ تا ۶ ساعت زمان می‌برد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی در خصوص وضعیت نامناسب ترمینال خارجی فرودگاه مشهد گفت: فرودگاه ترمینال خارجی برای روزی ۲ تا ۳ پرواز تعبیه شده و شکل و شمایل ترمینال ضعف‌ دارد. ترمینال خارجی در شأن زائران نیست. برنامه داریم که حداقل ۴۰ هزار متر مربع یک ترمینال خارجی دیگر حدفاصل ترمینال ۱ و ۲ ایجاد کنیم.

وی در خصوص علت ترکیدگی لاستیک‌ هواپیما در فرودگاه مشهد تصریح کرد: بررسی‌هایی که انجام شد سازمان هواپیمایی ورود کرد و تقریبا ۹۰ درصد علل ترکیدگی لاستیک به دلیل تجهیزات هواپیماها بود و ایراداتی نیز به رنگ‌های باند فرودگاه مشهد گرفته شد. طی ۲ ماه که در حال برنامه‌ریزی برای اصلاح رنگ بودیم هیچ ترکیدگی لاستیکی انجام نشد. وقتی اصلاح رنگ‌ها را هم انجام دادیم باز هم ترکیدگی لاستیک در هفته گذشته داشتیم که سازمان هواپیمایی کشوری دلیل آن را نقص فنی هواپیما اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.