معاریو: دهه اخیر سیاه ترین دهه در تاریخ «اسرائیل» است

یک کارشناس اسرائیلی نسبت به پیامدها و لرزه‌های مختلفی که در طول دهه اخیر رژیم صهیونیستی را بی وقفه تحت الشعاع قرار داده، شکاف جامعه صهیونیستی را عمیق‌تر کرده و این رژیم را وارد جنگ‌های مختلف کرده، هشدار داد.

به گزارش ارز پرس، افرایم گانور، کارشناس مسائل امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در یادداشتی در روزنامه معاریو نوشت: "دهه اخیر یکی از تاریک‌ترین و سخت‌ترین دوره‌ها در تاریخ سیاسی و اجتماعی اسرائیل است که در آن بحران رهبری بروز پیدا کرد.

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، مامور تشکیل دولت جدید در طول این دهه به صورت متوالی از سال ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۲۱ متصدی سمت نخست وزیری بود. بحران رهبری که یکی از ویژگی‌های این دهه بود نه فقط از هفت کارزار انتخاباتی کنست که در طول این دهه برگزار شد بلکه برای اولین بار از زمان اتهام یهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل به دریافت رشوه در شرایط خطرناک، کلاهبرداری و خیانت سرچشمه گرفت. قبل از آن هم موشه کاتساو، هشتمین نخست وزیر اسرائیل به خاطر جرائم تجاوز، اعمال شنیع و آزار جنسی متهم شده بود.

آنچه این تاریکی را تشدید می کند سه جرایم مندرج در کیفرخواست نتانیاهو است، با این وجود او در حال حاضر نیز پستش را در اختیار دارد و این جرائم مثل ریختن نفت روی آتش انزجار است که میان دو جناح در گرفته است.

لرزه‌های انتخاباتی که در پایان این دهه متوقف نمی‌شود، واقعا در شکاف اجتماعی نقش داشته است، شکافی که از یک کارزار انتخاباتی به کارزاری دیگر عمیق می‌شود و همین شکاف مردم را دو قسمت کرده، جایگاه کنست را به شکل بی سابقه‌ای تنزل داده، فضایی در آستانه جنگ داخلی ایجاد کرده است و فضای "کشوری" که پایانش تنزل است.

فضایی که بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ ایجاد کرد، مبنی بر اینکه مردم را متحد خواهد کرد، هنگامی که بنی گانتس و حزب کارگر به صورت اضطراری به نتانیاهو پیوستند، خیلی طول نکشید تا اینکه بیست و چهارمین کارزار انتخابات پارلمانی به پایان دادن نخست وزیری طولانی مدت نتانیاهو منجر شد چرا که حزب "یمینا" به ریاست نفتالی بنت به فراکسیون تغییر پیوست و ارتباطی میان بنت را با یائیر لاپید، گانتس، حزب کارگر، میرتز و حزب فهرست متحد عربی ایجاد کرد و این جنبه‌ای دیگر و متفاوت در سیاست اسرائیل است.

تجاوزات اسرائیل به غزه در سال ۲۰۲۱ که ۱۱ روز به طول انجامید و اسرائیلی‌ها آن را "نگهبان دیوارها" نامیدند، سیستم روابط با عرب‌های داخل اسرائیل را انفجاری‌تر کرد و دولت جدید که در اینجا با کمک حزب "فهرست متحد عربی" تشکیل شد، خطر آفرین شد.

بعد از همه اینها، محاکمه نتانیاهو به اتهام فساد ادامه دارد و با وجود این، بار دیگر در بیست و پنجمین انتخابات پارلمانی برای نخست وزیری انتخاب شد و امروز با تمام توان برای تشکیل یک دولت راستگرای صرف تلاش می‌کند.

همه این داده‌ها نشان می‌دهد تصویر این دهه اسرائیل بسیار سیاه شده و نگران‌کننده است. بسیارند کسانی که در جنگ‌های اسرائیل شرکت کرده و به نیت اینکه به کشور یهودی وفادار باشند، خدمات نظامی کاملی ارائه کرده‌اند، آنها خواهند فهمید که چرا این دهه سیاه‌ترین دهه است".

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.