تا پایان سال، یک‌هزار نفر از نخبگان شناسایی و جذب می‌شوند

ارز پرس/هرمزگان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور بر لزوم استفاده از نیروهای نخبه بومی در مشاغل تخصصی و تقویت اقتصاد با محوریت مردم و مردمی سازی مدیریت دریا تاکید کرد.

میثم لطیفی شامگاه گذشته (چهارم آذرماه) در نشست بررسی مسائل و مشکلات نیروی انسانی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: باید از ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان نخبه بومی در مشاغل اقتصادی هرمزگان استفاده و اقتصاد این منطقه را تقویت کرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم هرمزگان باید در اقتصاد منطقه خود سهم داشته باشند، تصریح کرد: به طور قطع با پیگیری و کار و تلاش، این مهم محقق خواهد شد.

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به لزوم ارتباط بنادر استان‌ها با دانشگاه‌ها با رویکرد همفکری در طراحی و تدوین طرح‌های دانش‌بنیان و کاملا علمی با افق ۱۰ و ۲۰ ساله گفت: باید پیگیری شود تا دانشگاه‌ها در حوزه‌های دریانوردی و شیلات همکاری مثبت و سازنده‌ داشته باشند.

لطیفی بیان کرد: در حوزه دریا و دریانوردی و مدیریت یکپارچه دریا، کرانه و پسکرانه نیاز به تحول داریم، لذا در راستای بهره‌وری بهتر از دریا و بندر باید به سمت مردمی سازی مدیریت دریا پیش برویم. 

وی با بیان اینکه به تاثیر نخبگان در عرصه‌های مختلف اعتقاد داریم، بر حمایت از جوانان و نخبگان و استفاده‌ از ظرفیت جوانان بومی تاکید کرد .

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: حتما به دانشگاه‌ها سفارش رشته‌های مرتبط با دریا داده شود تا بتوانیم روند پیشرفت را به طور علمی و دانش‌بنیان طی کنیم.

لطیفی همچنین در حاشیه بازدید از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی ، پیگیری مصوبات سفرهای استانی دولت سیزدهم و همچنین بررسی مسائل سازمان‌ها و دستگاه‌هایی مانند سازمان بنادر که در این خطه از کشور نقش اصلی را در حوزه تجارت و صادرات و واردات دارند را یکی از اهداف خود از سفر به هرمرگان اعلام کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های دولت در راستای افزایش تعاملات با همسایگان و توسعه صادرات و واردات در عرصه بین‌الملل، باید بتوانیم نرم افزار متناسب با آن در حوزه نیروی انسانی و ساختار را نیز اصلاح نماییم تا این ساختار با بهره‌وری بالاتری فعالیت کند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه با توجه به بررسی کارشناس‌ها و مجموعه‌های دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان برای جذب نیرو هم از بین نخبگان و هم نیروی‌های بومی استفاده خواهد شد، افزود: با فعال شدن مراکز آموزشی در حوزه تربیت نیروی متخصص در این استان، کمبودهای سال‌های گذشته با سرعت مضاعفی جبران می‌شود. 

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه ساحل، فراساحل و پسکرانه مجموعه‌های فعالی وجود دارند، تصریح کرد: با توجه به مطالعات قبلی و مشاهدات میدانی، باید مدیریت واحد و منسجم در حوزه مدیریت سواحل و بنادر داشته باشیم.

به گفته لطیفی؛ ارگان‌های مختلفی به دنبال تسهیل تجارت هستند اما گاهی اوقات، موازی‌کاری‌ها شرایط را برای تجار سخت می‌کند، لذا علیرغم اینکه بخشی از نیازهای کشور باید از طریق واردات از بنادر تامین شود، ضرورت دارد جهت‌گیری حوزه بنادر بجای واردات محوری بیشتر به سمت صادرات برود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های داخلی کشور رو به توسعه است، اظهار کرد: بخش عظیمی از اقتصاد در حوزه صادرات و واردات در حوزه دریایی است و این امکان وجود دارد که ساختار بنادر به این سمت حرکت دهیم.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش بهره‌وری، باید نیروی انسانی متخصص برای امور ساحل و فراساحل جذب شوند، لذا هرچه به سمت تخصصی شدن و استفاده از نیروهای متخصص پیش برویم، منافع آن برای مردم این استان و هم کل کشور خواهد بود.

معاون رییس جمهور ادامه داد: توقف بیش از حد کشتی‌ها روی دریا و در کنار اسکله‌ها ، هزینه‌های زیادی به دولت وارد می‌کند، که برای کاهش میزان توقف کشتی‌ها می‌توان با اصلاح فرآیندها و اتصال سامانه‌های بین ارگان‌های ذیربط همچون گمرک، شیلات، بنادر و وزارت بازرگانی فرآیند خدمت رسانی را تسهیل کرد. 

وی  در خصوص رویکرد سازمان امور استخدامی کشور برای تقویت نیروهای متخصص در سازمان‌هایی مثل بنادر و دریانوردی نیز گفت: دانشگاه‌هایی در حوزه تربیت نیروی متخصص در رشته‌های مرتبط با دریا و سواحل وجود دارد و در همین راستا و بعد از این سفر، نشستی نیز با وزیر علوم برای تربیت و جذب نیروهای متخصص برگزار خواهیم کرد.

لطیفی در پاسخ به این سوال که سازمان امور اداری استخدامی کشور برای تقویت نیروهای متخصص در حوزه دریایی، چه سیاست و رویکردی را دنبال می‌کند، گفت: دانشگاه‌هایی وجود دارد که در حوزه تربیت نیرو که در رشته‌های مربوط به مهندسی در حوزه‌های ساحل و فراساحل فعالیت می‌کنند و ما در تلاشیم بتوانیم از هم‌اکنون پیش‌بینی‌های لازم ا در سند آمایش آموزش عالی ببینیم و نسبت به تقویت نیرو برای میان مدت اقدام کنیم.

به گفته رییس سازمان امور استخدامی کشور، بایستی برای نیروهایی که اکنون در رشته های مرتبط دریا متخصص هستند، ایجاد جذابیت کنیم که از ظرفیت‌شان استفاده شود، در تعامل با بنیاد ملی نخبگان نیز به دنبال جذب چنین نیروی هایی هستیم که تا پایان سال، یک‌هزار نفر از نخبگان شناسایی می‌شود که بخشی از این سهمیه برای سازمان بنادر کشور است.

معاون رییس‌جمهور گفت: اگر کار به دست ما باشد هر هزار نخبه را در دستگاه‌های اجرایی قبول می‌کنیم اما تنوع رشته داریم و ابتدا باید بدانیم ورودی نخبگان چقدر است تا حرکتی در این مجموعه ایجاد شود.

لطیفی در پایان از آمادگی برای ۱۰۰ مجوز استخدام در مشاغل اختصاصی ادارات استان هرمزگان خبرداد و افزود: برای دستگاه‌هایی مثل گمرک و بنادر باید جداگانه بررسی شود. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.