راست‌گراترین دولت اسراییل؛ وزارت "امنیت ملی" با اختیاراتی گسترده به بن گویر داده شد

بر اساس توافقنامه ائتلافی با حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و با وجود هشدارهای بین‌المللی و آمریکا، ایتامار بن‌گویر، سیاستمدار راست افراطی، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش ارز پرس، به نقل از سایت النشره، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی و حزب "قدرت یهود" به ریاست ایتامار بن گویر از توافقی خبر دادند که در آن به بن گویر در پست "وزیر امنیت ملی" (وزیر امنیت داخلی با اختیارات گسترده‌تر) اختیارات بیشتری داده می‌شود و او را به وزیری در کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی و یکی از اعضای کمیته‌های وزارتی مختلف تبدیل خواهد کرد. همچنین دوستان بن گویر در حزب "قدرت یهود" نیز کرسی‌های وزارت توسعه النقب و الجلیل، وزارت میراث، معاونت وزیر اقتصاد، ریاست کمیته امنیت داخلی و ریاست کمیته صندوق رژیم صهیونیستی را به دست خواهند گرفت.

بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم با انتقال مسؤولیت گارد مرزی منطقه کرانه باختری به وزارت جنگ به ریاست بن گویر مخالفت کرد.

این رادیو به نقل از گانتس اعلام کرد، "ایده ایجاد ارتشی ویژه برای بن گویر در کرانه باختری به یک شکست امنیتی خطرناک ختم خواهد شد".

گانتس افزود: زمانی که گارد مرزی تحت امر فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش نباشد و یا زمانی که نیروهای این گارد بر خلاف نیاز ارتش، دستور عملیات در منطقه دریافت کنند، یک فاجعه امنیتی رخ خواهد داد.

بن‌گویر در بیانیه‌ای گفت: «ما گام بزرگی به سوی توافق ائتلاف کامل، به سمت تشکیل یک دولت کاملاً راست‌گرا برداشتیم».

بن گویر درباره اعطای کرسی این وزارت جدید به او در کابینه آتی در گفتگو با سایت عبری زبان "وای‌نت" مدعی شد: تغییر نام وزارتخانه حامل پیام خدمت به مردم و دولت در تمامی سطوح به هر دو طرف است.

او در ادامه گفت: وزارت من شامل تمامی دفاتر اجرایی وزارتخانه‌های مختلف خواهد بود و اختیارات جدیدی که پیش از این هیچ وزیر امنیت داخلی نداشته، به آن افزوده خواهد شد.

این چهره افراطی اسرائیلی در ادامه بار دیگر تاکید کرد: دستورالعمل‌های تیراندازی را متناسب با خطرات و تهدیدات موجود تغییر خواهم داد.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت این انتصاب «تاثیری فاجعه بار بر درگیری اسرائیل و فلسطین» خواهد داشت و مانع از احیای مذاکرات بین دو طرف خواهد شد.

حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت که معامله بن گویر با نتانیاهو به این معناست که دولت جدید اسرائیل "فاشیستی‌تر و افراطی‌تر" خواهد بود. جهاد اسلامی نیز تنش‌های بیشتر را پیش بینی کرد.

این توافق پس از آن صورت گرفت که ائتلاف نخست وزیر منتخب در انتخابات پارلمانی این ماه، پنجمین انتخابات پارلمانی اسرائیل در کمتر از چهار سال گذشته، به پیروزی رسید. نتانیاهو همچنان در حال مذاکره با سه حزب دیگر برای تشکیل دولت جدید خود است.

لیکود در توافق جدید با خواسته‌هایی که پیش از این به شدت مورد اختلاف بودند از جمله ایجاد یک گارد "ملی" برای کنترل دوباره بر خیابان‌ها موافقت کرد و یگان‌های گارد مرزی که وابسته به ارتش این رژیم بودند، به این گارد منتقل خواهند شد.

اختیارات وزیر امنیت "ملی" رژیم صهیونیستی علاوه بر گارد "ملی"، شامل پلیس سبز (وزارت حفاظت از محیط زیست) خواهد بود که یگان رسیدگی به خطرات زیست محیطی و گشت‌های سبز است که زیر نظر مدیریت منابع طبیعی و فضاهای سبز و مدیریت اراضی وابسته به وزارت دارایی فعالیت می‌کند.

همچنین توافق یاد شده شامل گسترش اختیارات وزارت توسعه النقب و الجلیل از جمله مسؤولیت روند مشروعیت‌بخشی به شهرک‌های پراکنده موجود در کرانه باختری اشغالی است.

وزارت امنیت ملی یک پست جدید بوده و به جای وزارت امنیت داخلی، اما با اختیارات بیشتر از جمله مدیریت پلیس مرزی در کرانه باختری شامل شهر قدس و مسجدالاقصی ایجاد شده است.
بن گویر به عنوان یک شهرک نشین ساکن کرانه باختری، مدت هاست که از مخالفان سرسخت دولت فلسطین است. او در جریان مبارزات انتخاباتی، اسلحه‌ای را به سوی تظاهرکنندگان فلسطینی در قدس شرقی اشغالی نشانه رفت. او همچنین از دعای یهودیان در مسجد الاقصی، مکانی مقدس برای مسلمانان و یهودیان، حمایت می کند. 

بن‌گویر، یک وکیل شاغل، از مجازات اعدام و قوانین سخت‌تر برای سربازان دفاع می‌کند. اما حزب او برای کسب وزارت، برخی از مواضع قبلی خود را تعدیل کرده و می‌گوید که دیگر از اخراج همه فلسطینی‌ها حمایت نمی کند، بلکه تنها از اخراج کسانی که او را خائن یا تروریست می‌داند، حمایت می‌کند.

ظهور او باعث شد تا وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کند که واشنگتن انتظار دارد همه مقامات در دولت جدید اسرائیل ارزش‌های "جامعه باز و دموکراتیک، از جمله مدارا و احترام به همه در جامعه مدنی" را به اشتراک بگذارند.

رهبر حزب قدرت یهود در سال 2007 به اتهام تحریک نژادپرستانه علیه اعراب و حمایت از گروهی که توسط اسرائیل و ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می شود، محکوم شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.