افزایش وابستگی غرب به خرید سوخت از آسیا

جنگ اوکراین، نقش آسیا و خاورمیانه به عنوان فراهم‌کنندگان بزرگ سوخت‌هایی مانند دیزل و بنزین که برای اقتصاد جهانی ضروری هستند را تقویت کرده است.

به گزارش ارز پرس، آمریکا و اروپا در تلاش برای قطع وابستگی به فرآورده‌های نفتی روسیه هستند اما با کمبود تامین داخلی روبرو شده‌اند. این وضعیت، فرصت‌هایی را برای ابرپالایشگاه‌هایی که در کشورهایی مانند چین و کویت هستند، فراهم کرده است تا بازار را از سوخت لبریز کنند.

اوژن لیندل، مدیر فرآورده‌های پالایشی در شرکت مشاوره FGE در این باره گفت: اروپا و آمریکا با روی برگرداندن از فرآورده‌های نفتی روسیه، وابستگی به واردات سوخت از خاورمیانه و آسیا را افزایش داده‌اند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین، نابرابری بیشتری بین دو منطقه ایجاد کرده است زیرا کشورهای غربی ظرفیت پالایش را در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش دادند، در حالی که شرق، به توسعه این ظرفیت پرداخت.

پیش‌بینی می‌شود این شکاف افزایش بیشتری پیدا کند؛ طبق برآورد شرکت انرژی ریستاد انرژی، حدود هشت میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش جدید در سه سال آینده راه اندازی می‌شود و آسیا بیشترین ظرفیت و اروپا حداقل ظرفیت جدید را ایجاد می‌کند.

به گفته موکش شادیو، مدیر فعالیت پایین دستی در شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، آسیا و خاورمیانه به تامین کنندگان اصلی سوخت جهان تبدیل می‌شوند و جریان صادرات فرآورده‌های پالایشی از شرق به غرب، ساختاری‌تر خواهد شد.

این تغییر شگرف در صنعت پالایش جهانی در دوران پاندمی شتاب گرفت و تاسیسات قدیمی‌تر تعطیل در بحبوحه قرنطینه جهانی و کاهش تقاضا برای نفت، تعطیل شدند. چین از آن زمان، پالایشگاه‌های بزرگتر و پیشرفته‌تر را خریداری کرد تا نیاز رو به رشد کشورش برای نفت را تامین کند و در مقابل، آمریکا و انگلیس به گذار انرژی و عبور از سوخت‌های  فسیلی متمرکز شدند.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌هایی که کشورهای غربی متعاقب آن علیه صادرات روسیه وضع کردند، بازارهای انرژی جهانی را غافلگیر کرد و نگرانی‌های مربوط به امنیت انرژی دغدغه کشورهایی شد که ظرفیت پالایش کافی نداشتند، در چنین فضایی، اختلال فعالیت پالایشگاه‌ها در نتیجه اعتصاب کارکنان یا توقف غیرمنتظره فعالیت آنها، به شکل شدیدتری در بازارها ملموس خواهد بود.

غرب، فشار فعالیت پالایشگاه‌های کمتر را احساس می‌کند. ذخایر دیزل شمال غرب اروپا، رو به کاهش گذاشته و طبق پیش بینی شرکت تحقیقاتی وود مک کنزی، ابتدای بهار به پایین‌ترین میزان خواهد رسید.

در این بین، کمبود رو به رشد دیزل و بنزین در کرانه شرقی آمریکا باعث شد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صدور فرمانی را بررسی کند که شرکت‌های نفتی را ملزم می‌کند میزان بیشتری دیزل در داخل ذخیره کنند. کمبود بنزین احتمالا در اوج فصل رانندگی تابستانی تشدید خواهد شد.

آماری که توسط بلومبرگ گردآوری شد نشان می‌دهد، مکزیک از چین بنزین وارد می‌کند. صادرات سوخت‌های حمل و نقل از آسیا به امریکا، در حال حاضر بیش از دو برابر میزان صادرات سال گذشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حمل فرآورده‌های نفتی به مقصد غرب که فاصله طولانی‌تری دارد، هزینه‌های حمل را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. طبق آمار شرکت ورتکسا، حجم سوخت حمل شده از طریق دریا، سه درصد بالاتر از میانگین پنج سال پیش است. حجم صادرات دیزل از آسیا و خاورمیانه به اروپا هم افزایش پیدا کرده و با آغاز ممنوعیت واردات روسیه، رشد بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

افزایش وابستگی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.