وضعیت سد "چم‌شیر"، احتمالا شبیه به "گتوند" خواهد شد

ارز پرس/خوزستان عضو هیات علمی گروه هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه وضعیت سد چم‌شیر، احتمالا شبیه به سد گتوند خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد تا وقتی جواب سوالات درباره سد چم‌شیر داده نشده است، بهتر است این سد آبگیری نشود.

دکتر حیدر زارعی در نشست نقدی بر منابع و مسائل آب در خوزستان که امروز (۷ آذرماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت سد چم‌شیر، احتمالا شبیه به سد گتوند خواهد شد. این سد در حوضه رودخانه زهره ساخته شده است که دو شاخه اصلی و فرعی دارد و در مسیر رودخانه، چند نقطه وجود دارد که کیفیت آب کاهش پیدا می‌کند که بخشی از آن در پایین دست سد است و سه منطقه دیگر نیز وجود دارد.

به گزارش ارز پرس، وی افزود: سال ۸۵ نمونه‌برداری از حوضه آبریز زهره انجام شده است؛ با افزایش میزان آلودگی زهره، میزان ای‌سی آب کاهش پیدا می‌کند، پس در فصل بارش مشکل کاهش کیفیت کمتر است اما در ماه‌های خشک سال این مشکل بیشتر است. در کل حوضه آبریز چند جا بیشترین تاثیر را بر کیفیت آب می‌بینیم اما وقتی به سد چم‌شیر می‌رسیم، ای‌سی به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی گروه هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در پایین دست زهره، ای‌سی آب به شدت افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اهمیت رودخانه زهره در تامین آب پایین دست، مطالعات سد چم‌شیر از دهه ۷۰ شروع شد. ظرفیت مخزن این سد حدود ۲.۳ میلیون متر مکعب است. این سد چند ماه پیش قرار بود آبگیری شود که به دلیل مشکلات کیفیت آب، این امر به تاخیر افتاد.

زارعی افزود: به نظر می‌رسد تا وقتی جواب سوالات درباره سد چم‌شیر داده نشده است، بهتر است این سد آبگیری نشود.

دکتر عبدعلی ناصری عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت:  شرکت توسعه نیشکر بر اساس تجارب موجود در طرح های کارون و هفت تپه احداث شد. بر اساس بررسی که در دهه هفتاد توسط یکی از اعضای هیات علمی انجام شده بود، حجم مصرفی آب برای نیشکر حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار متر مکعب برآور شده بود. این تجارب نشان می داد که بیش از ۶۰ درصد آب را در این کشت و صنعت تلف می کردیم.

به گزارش ارز پرس، وی افزود: طرح توسعه نیشکر و طرح های هفتگانه استفاده از روش آبیاری کم فشار و ... کار شد و راندمان تولیدی تا حدود ۵۳ درصد پیش بینی شد. حدود ۱.۸۴ میلیارد متر مکعب آب توسعه نیشکر مصرف می شود و حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب در کشت و صنعت هفت تپه، کارون و میان آب مصرف می شود. بنابراین کل آب مصرفی نیشکر ۲.۷ میلیارد متر مکعب آب برآورد می شود. 

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.