هدف از احداث سد چم‌شیر چیست؟

به گزارش خبرنگار ارز پرس، سد چم شیر یکی از سدهایی بود که از ابتدای احداث آن چالش‌های زیادی به دنبال داشت از یک سو کارشناسان محیط زیست احداث این سد را مخرب‌تر از احداث سد گتوند می‌دانستند و از طرف دیگر کارشناسانی احداث این سد را مثبت ارزیابی می‌کردند. محمد صادق محمدنژاد، کارشناس حوزه منابع آب و محیط زیست در رابطه با این موضوع به مهر می‌گوید:: یکی از اهداف مهم ساخت سد در کشورهای مختلف، تعدیل کیفیت منابع آب است، زیرا سد ابزاری است که می‌تواند ورودی و خروجی یک رودخانه را تنظیم کند و به دنبال آن زمینه مدیریت این منابع مهیا شود.

محمد نژاد اضافه کرد: جلسات کارشناسی پیرامون اثر این سد بر محیط زیست از سال ۹۲ به جدیت توسط نهادهای کارفرمایی و پیمانکاری در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس اطلاعاتی که گزارش داده‌اند بیش از ۱۵۰ برداشت شامل حفر ترانشه، گمانه‌های اکتشافی و برداشت‌های ژئوفیزیکی از مخزن سد برداشت شده است.

کاهش ۸۰ درصدی شوری زهره در طی یکسال با احداث سد چمشیر

وی افزود: بررسی اطلاعات اکتشافی از مخزن سد بیاگر آن است که ۶۴ درصد از مخزن بر روی سازندهایی نظیر، نهادهای عهد حاضر، آغاجاری و میشان بوده و مابقی نیز از سازند گچساران تشکیل شده است

محمدنژاد با اشاره به اینکه سازند گچساران از ۷ ممبر تشکیل شده است، گفت: تنها یکی از ممبرهای سازند گچساران، نمکی است که برداشت‌های زمین‌شناسی بیان کننده عدم برخورد این ممبر با مخزن سد است که بدون حضور این سد، سالیانه ۲.۵ میلیون تن نمک به پایین دست رودخانه زهره در شرق خوزستان ریخته می‌شد که با احداث این سد این عدد طی زمان ۸۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

تحول در حیات شرق خوزستان با آبگیری سد چمشیر

محمد نژاد با اشاره به اهمیت آبگیری سد چم‌شیر اضافه کرد: با احداث این سد شاهد تعدیل کیفی و کاهش شوری آب در رودخانه زهره هستیم که حیات را به منطقه شرق خوزستان باز می‌گرداند.

وی در خاتمه در پاسخ به ادعای شور شدن آب در صورت آبگیری سد گفت: کسانی که این ادعا را طرح می‌کنند، در جریان اطلاعات زمین‌شناسی بستر مخزن نیستند، زیرا ممب نمکی با سطح در این مخطن در کمترین حالت ۳۰۰ متر فاصله دارد و گرادیان حرکت آب با توجه به سازند فرضیه مذکور را به قوت رد می‌کند.

منبع : مهر
برچسب ها :

احداث

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.