رئیس جدید ارتش پاکستان آغاز به کار کرد

فرمانده جدید ارتش پاکستان در حالی امروز (سه‌شنبه) آغاز به کار کرد که اختلاف سیاسی میان دولت مرکزی و عمران‌خان تشدید شده و خطر گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور نیز افزایش یافته است.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش پاکستان از دیرباز قدرت زیادی در این کشور داشته و در نیمی از تاریخ ۷۵ ساله پاکستان، آن را اداره کرده است. اما این نهاد قدرت از ۲۰۰۱ تا کنون با شبه‌نظامیان خارجی و داخلی درگیر است، یعنی زمانی که پاکستان در «مبارزه با تروریسم» با آمریکا همراه شد. اتحاد میان واشنگتن و اسلام‌آباد خشم شبه‌نظامیان را برانگیخت، بعضی از آن‌ها به عضویت طالبان افغانستان در آمده و در جنگی حاضر شدند که تا ۲۰۲۱ ادامه داشت، یعنی تا خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان.

یکی از چالش‌هایی که عاصم منیر، رئیس جدید ارتش پاکستان با آن مواجه است، مقابله با تهدیدهای تازه طالبان پاکستان (تی‌پی‌پی) است که به جنگجویانش دستور داده تا حملاتشان در سرتاسر این کشور را از سر گیرند.

طالبان پاکستان و افغانستان، گروه‌هایی مجزا ، اما متحد هستند. در ماه اوت سال گذشته و با خروج نیروهای آمریکا و ناتو از خاک افغانستان، طالبان افغانستان به راحتی این کشور را تصرف کرد و قدرت را در دست گرفت. با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، طالبان پاکستان هم جسورتر شده‌اند. رهبران طالبان پاکستان، در افغانستان پنهان شده‌اند.

پیش از عاصم منیر، قمر جاوید باجوا فرمانده کل ارتش پاکستان بود. او در دوران فعالیت ۶ سال خود، عملیات‌هایی را علیه طالبان پاکستان با هدف دور کردن آن‌ها از بخش‌های شمال غرب این کشور - در همسایگی افغانستان - انجام داد.

باجوا همچنین در اوایل سال میلادی جاری گفت‌وگوهای صلح با طالبان پاکستان را از سر گرفت. در نتیجه این گفت‌وگوها که با حضور ارتش و دولت پاکستان در کابل انجام شد، طالبان پاکستان در ماه مه آتش‌بس دائمی را پذیرفت.

اما این گروه شبه‌نظامی روز دوشنبه با اعلام پایان آتش‌بس، وعده داد که حملات تازه‌ای را آغاز خواهد کرد.

این مسئله باعث افزایش نگرانی از تشدید خشونت‌ها در پاکستان شده است، کشوری که شاهد سلسله حملات مرگبار - عمدتا از سوی طالبان - بوده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴ طالبان پاکستان به مدرسه‌ای که تحت کنترل ارتش این کشور بود حمله کرده و ۱۴۷ نفر را به قتل رساندن که عمدتا دانش‌آموز بودند. امروز حنا ربانی، معاون وزیر خارجه پاکستان در دیداری برنامه‌ریزی شده، به کابل رفت. انتظار می‌رود او درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله تهدید تازه طالبان پاکستان با مقامات دولتی افغانستان گفت‌وگو کند.

جاوید باجوا در حالی از قدرت کنار رفت که کمترین میزان محبوبیت دوران فعالیت خود را تجربه می‌کرد. عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان او را به هم‌دستی با آمریکا برای برکناری خود متهم کرد و باجوا به یکی از جنجالی‌ترین فرماندهان ارتش پاکستان تبدیل شد.

در پاکستان فرمانده ارتش عملاً به عنوان حاکم کشور در نظر گرفته می‌شود. هنوز رویکرد منیر در قبال مشکلات سیاسی این کشور مشخص نیست.

منیر در حالی قدرت را در دست گرفته، که یک بن‌بست سیاسی میان شهباز شریف و عمران‌خان برقرار است. عمران‌خان خواستار برگزرای هرچه سریعتر انتخابات است و شریف می‌گوید طبق برنامه انتخابات در سال آینده برگزار خواهد شد. ارتش تا این لحظه اعلام کرده که در سیاست نقشی نخواهد داشت و کار را به عمران‌خان و دولت شریف سپرده است.

عمران خان در سوم نوامبر در راهپیمایی اعتراضی به سمت پایتخت پاکستان، هدف گلوله قرار گرفت و از ناحیه پا دچار جراحت شد. یکی از طرفداران خان کشته شد و ۱۳ تن مجروح شدند، ضارب هم دستگیر شد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

پاکستان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.