اردوغان روابط با پوتین را بر پایه «صداقت و اعتماد» و ماکرون را "ناصادق" می‌داند

رئیس‌جمهوری ترکیه روابط خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و به طور کلی بین دو کشور را «صادقانه و مبتنی بر اعتماد» توصیف کرده است.

به گزارش ارز پرس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه یکشنبه در نشستی با جوانان که از شبکه تلویزیونی تی‌آرتی منتشر شد، گفت: «ما در روابط با روسیه، احترام و اعتماد داریم و روابط من با آقای پوتین براساس صداقت است و تمام درخواست‌های ما در مورد تاتارستان، داغستان و این مناطق پاسخ داده شده است.»

به گفته رئیس‌جمهوری ترکیه، «تهدیدهای زیادی» از سوی دیگر کشورها «در رابطه با خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ [روسی] وجود داشته است». او گفت: «اما ما اس-۴۰۰ را خریده‌ایم و اکنون آنها را داریم.»

او در همین زمینه، به موضوع تامین احتمالی جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۳۵ اشاره کرد و گفت: «در مورد جت‌های اف-۱۶۱۶، ما می‌خواهیم آنها را از شما [ایالات متحده] بگیریم، اما شما آنها را به ما نمی‌دهید. شما وعده جنگنده‌های سری اف را دادید، اما وعده خود را زیر پا گذاشته‌اید. ما حدود ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کرده‌ایم، اما شما آنها را به ما پس نمی‌دهند، اگر چیزی در ازای آن ندهید، این کار بهای خودش را دارد.»

ترکیه می‌خواهد ۴۰ جت جنگنده و کیت F-۱۶ Block ۷۰ برای نوسازی هواپیماهایی که در حال حاضر دارد، داشته باشد. این موضوع پس از خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ توسط آنکارا متوقف شد. این قرارداد همچنین مشارکت ترکیه در پروژه توسعه و تولید جت‌های جنگنده اف-۳۵  را به حالت تعلیق درآورد. مخالفان قرارداد فروش اف-۱۶ به ترکیه در کنگره آمریکا، انگیزه آنکارا در مقاومت برابر پذیرش هلسینکی و استکهلم در ناتو و روابط آن با مسکو را همین موضوعات می‌دانند. ترکیه هم به نوبه خود می‌گوید که هرگونه شرط برای اجرای توافقی که طرف آمریکایی ارائه کرده است، رد می‌کند.

قرآن سوزی

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات موهن علیه قرآن کریم در سوئد اشاره کرد و گفت: «آیا با سوزاندن قرآن ما، اسلام را محو کردند؟... آنها فقط نشان دادند که چقدر پست هستند. دانمارک هم همین کار را کرد.»

سوریه

او در مورد تحولات سوریه هم گفت: «گرچه در حال حاضر نمی‌توانیم در تحولات شمال سوریه به نتیجه‌ای که می‌خواهیم دست پیدا کنیم، اما می‌گوییم بیایید اکنون جلسات سه‌جانبه داشته باشیم. اینها چیست؟ بیایید سه‌ کشور متحد شویم؛ روسیه و ترکیه و سوریه و حتی ایران را هم اضافه کنیم. بگذارید ایران هم بیاید. بیایید مذاکراتی به این سبک داشته باشیم که صلح را برای این منطقه به همراه داشته باشد.»

پیشتر اردوغان گفته بود که رهبران ترکیه، سوریه و روسیه همچنین می‌توانند برای گفت‌وگو در مورد صلح و ثبات در سوریه دیدار کنند. در حالی که تاریخ و زمانی برای این ملاقات تعیین نشده، انتظار می‌رود وزرای خارجه این سه کشور دیدار داشته باشند که این عالی‌رتبه‌ترین مذاکرات از اوایل ۲۰۱۱ که جنگ داخلی سوریه به وقوع پیوست، به شمار می‌رود.

ماکرون صادق نیست

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دعوت قبلی خود از فرانسه برای حضور در «سازمان کشورهای ترک» گفت که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور «صادق» نیست.

او گفت: «ما می‌خواهیم که سیاست بین‌المللی براساس صداقت باشد. جایی که صداقت وجود ندارد، عزت وجود ندارد. البته چنین رهبرانی در جهان زیاد هستند. همچنین متأسفانه در روابط با یونان در دریای مدیترانه، آنها ترکیه را نادیده می‌گیرند و با آنها وارد روابط متفاوتی می‌شوند.»

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود، فرانسه به سرعت در حال از دست دادن اعتبار خود در آفریقا از جمله در کشور مالی و بورکینافاسو است. اردوغان گفت: «اکنون، او (رئیس‌جمهوری فرانسه) اعتبار خود را در پارلمان از دست داده است... فرانسه دائما در حال از دست دادن اعتبارش است. در جامعه بین‌المللی هم در حال از دست دادن اعتبار است.»

روابط با کشورهای ترک زبان

اردوغان با تاکید بر اینکه روابط ترکیه با جمهوری‌های ترک‌زبان از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان روز به روز افزایش می‌یابد، گفت: «آنکارا نه تنها در قبال جمهوری‌های ترک، بلکه برای روابط با لیبی هم به وظایفش عمل می‌کند.»

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

laquo raquo

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.