رشد ۱۵ درصدی تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات

به گزارش خبرنگار ارز پرس، سید رضا فاطمی امین شامگاه پنجشنبه در نشستی با فعالان اقتصادی استان اصفهان، با بیان اینکه رویکردها در سرمایه‌گذاری باید تغییر کند، اظهار داشت: با وجود اینکه نظام مالی کشور بانک پایه است اما درست این است که به سمت سرمایه در گردش بروند.

وی با بیان اینکه نظام بانکی باید به سمت سرمایه در گردش بروند، افزود: طبق تبصره ۱۸، ۷۰ درصد برای سرمایه در گردش و ۳۰ درصد برای بنگاه‌های کوچک اقتصادی در نظر گرفته شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خیلی نباید روی منابع بانکی برای سرمایه ثابت حساب کرد، ادامه داد: دو کار بسیار مهم را آغاز کردیم که یکی پرداخت تسهیلات به حساب فروشنده است که این به نفع تولید کننده واقعی است و دیگری راه اندازی سامانه آذر توسط بانک مرکزی است که از ماه جاری قرار بود عملیاتی شود و با این دو اقدام از انحراف منابعی که پول را از چرخه تولید خارج می‌کند، جلوگیری می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین آلات رشد ۱۵ درصدی در ۶ ماهه امسال داشته، خاطرنشان کرد: این افزایش در تشکیل سرمایه رکورد هشت ساله را زد.

وی با اشاره به اینکه در سطح کلان کشور در ۶ ماهه امسال تولید در بخش صنعت و معدن ۴.۹ درصد و در بخش شرکت‌های بزرگ در آذرماه ۱۲.۹ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: باید توجه داشت که آمار رشد سرمایه‌گذاری از آمار تولید بسیار نویدبخش تر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رشد سرمایه‌گذاری نشان دهنده امید به تولید و اقتصاد کشور است، در خصوص الحاق ایران به حوزه تجاری اوراسیا و تجارت با روسیه، اظهار داشت: حوزه کشورهای اوراسیا ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و نکته مهم این است که ترکیه و آذربایجان عضو اوراسیا نیستند.

فاطمی امین ادامه داد: حدود ۹۰ میلیارد دلار واردات کشور روسیه از کشورهایی بوده که اکنون آن‌را تحریم کردند و ما در این بخش ۹۰ میلیارد دلاری مزیت داریم از جمله صادرات کفش که ارزش آن پنج میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر به طور ویژه در خصوص روابط تجاری حوزه اوراسیا تلاش کردیم و تقریباً نهایی شده که تعرفه‌های صادراتی صفر شود و میزان صادرات مشخص شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اصفهان ظرفیت‌های صادراتی بالایی دارد، افزود: این استان قرار است از ظرفیت خواهرخواندگی در حوزه تجاری با سن‌پترزبورگ ارتباط قوی‌تری داشته باشد.

قیمت فولاد متأثر از قطع گاز است

فاطمی امین با بیان اینکه پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان در شورای اقتصاد منتفی نشده است، در خصوص نوسانات قیمت فولاد گفت: قیمت فولاد در ۲ ماه اخیر متأثر از قطع گاز است.

وی با بیان اینکه ۱۱۰ میلیون متر مکعب روزانه مصرف صنایع بوده که ۴۰ میلیون مترمکعب در بخش فولاد است، افزود: هم اینک از این ۴۰ میلیون مترمکعب کمتر از هشت میلیون مترمکعب به صنایع فولاد اختصاص می‌یابد و مصرف گاز فولاد کمتر از یک چهارم شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دلیل کمبود گاز ۱۳ تن گندله انبار شده است، خاطرنشان کرد: امید است از بهمن ماه گاز صنایع فولادی وصل شود و شرایط فولاد اینگونه نخواهد ماند.

ایجاد تعاونی‌های خرید برای تأمین مواد اولیه کارگاه‌های طلاسازی کوچک

فاطمی امین در خصوص صنعت طلاسازی و مشکلات فعالان این حوزه ابراز داشت: ساخت طلا اشتغال بالایی ایجاد می‌کند و برای تأمین مواد اولیه برای واحدهای کوچک طلاسازی باید تعاونی‌های خرید در استان اصفهان شکل بگیرد زیرا واحدهای بزرگ طلاسازی مواد اولیه را از بورس تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه لوازم خانگی رشد خیلی خوبی داریم، خاطرنشان کرد: در خصوص کاهش تقاضا، موضوع صادرات و ارائه تسهیلات خُرد را در دستور کار داریم و تاکنون حدود ۵۰ هزار تسهیلات خرید پرداخت شده و تلاش می‌شود ساز و کار ارائه تسهیلات اعتباری و تأمین مالی برای مصرف کننده ایجاد شود.‌

فاطمی امین با بیان اینکه بر موضوع لایحه مالیات مستقیم به طور جدی متمرکز هستیم زیرا مالیات کارکردهای تنظیم گری دارد، گفت: باید مالیات بر مجموع درآمد را ایجاد کنیم که نبود توازن از بین برود.

واگذاری ۵ هزار معدن دیگر در دستور کار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه رشد اقتصادی معادن پس از چهار سال متوالی که منفی بود امسال هفت دهم مثبت شد، خاطرنشان کرد: حوزه اکتشاف، شناسایی و پی جویی کار دولت است؛ ما مانند مالکی هستیم که نمی‌دانیم چه داریم. از سال گذشته از خراسان جنوبی عملیات اکتشافی را آغاز کردیم و در ۴۵۰ پهنه ۶۵۰ کیلومتری برای ۶۰ عنصر معدنی در حال انجام است و در کردستان و کرمانشاه نیز این عملیات انجام می‌شود.

فاطمی امین افزود: از مهرماه امسال تا یک ماه پیش پنج هزار مزایده معادن را عملیاتی کردیم و پنج هزار معدن دیگر نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تولیدات معدنی امسال به ۱۰۰ درصد رسید، اضافه کرد: ۶۰۰ میلیارد متر مکعب عملیات معدنی انجام می‌دهیم اما ۱.۷ آن خام فروشی است و باید گفت در حوزه معدن اصلاً خام فروشی نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال تاکنون یک میلیون شناسه کالا داریم، تصریح کرد: شناسه دار شدن کالا از رانت و فساد جلوگیری می‌کند.

به گزارش مهر، شماری از فعالان اقتصادی استان اصفهان در نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت به بیان دغدغه‌ها و نگرانی‌ها پرداختند. الحاق ایران به حوزه تجاری اوراسیا و تجارت ایران و روسیه، چالش‌های صادرات صنعتی ایران، برند تجاری ایران در روسیه، مشکلات نوسانات ارزی و چالش‌های تأمین مواد اولیه در صنعت طلای اصفهان، مسائل حوزه فرش دستباف، ضوابط و قوانین دست و پاگیر در حوزه تجارت و لزوم اصلاح قانون صنایع دستی و سرنوشت قطار سریع السیر تهران- قم - اصفهان از جمله مباحثی بود که فعالان اقتصادی استان اصفهان با وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.