از دشواری‌های تامین نقدینگی تا روند طولانی واردات مواد اولیه

قائم مقام یک شرکن تولید محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی ضمن برشمردن مشکلات تولید در این صنعت، گفت که محصولات آرایشی و بهداشتی از نقاط قوت کشور است، اما صادرکنندگان نیاز به تسهیلات و مشوق‌های صادراتی دارند.

محمدرضا شاهینی در گفت‌وگو با ارز پرس، با بیان اینکه مسئله اول این صنعت مدیریت نقدینگی است، اظهار کرد: اکثر صنایع بهداشتی با داروخانه‌ها کار می‌کنند که آنها هم با سازمان تامین اجتماعی مشکل دارند. بنابراین تامین نقدینگی یک مشکل جدی در این صنعت است و مسئله دوم هم مسائل ارزی است.

وی با بیان اینکه بخشی از مواد اولیه وارداتی است و نیاز به ارز دارد، تصریح کرد: همچنین صنعت آرایشی و بهداشتی سلامت محور است، اما کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود. علاوه بر این واردکنندگان در ایران باید مسیر طولانی را برای دریافت مجوز طی کنند. اما برای حمایت از تولید و اشتغال این مسیر باید ساده‌تر شود.

به گفته این تولیدکننده مشکل دیگر این صنعت بحث قاچاق است. در حال حاضر قاچاق محصولات بهداشتی و آرایشی زیاد است. این در حالی است که محصولات یاد شده سلامت محور هستند و باید از قاچاق آنها جلوگیری شود. مصرف کننده هم باید نسبت به این قاچاق آگاه شود، چرا که با سلامتی پوست و موی مردم سر و کار دارد.

وی افزود: محصولات قاچاق بعضا با نام برندهای مختلف خارجی که برندهای آن‌ها برای مردم فریبنده است وارد می‌شود، اما مردم نمی‌دانند که کالا قاچاق و ممکن است زیرزمینی پر شده باشد. جلوگیری از ورود کالای قاچاق باید موثر و مفید باشد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند کار خود را انجام دهند.

شاهینی با اشاره به نیاز تولیدکنندگان به حمایت تبلیغاتی و رسانه‌ای، تصریح کرد: در حال حاضر برندهای داخلی در صنعت بهداشتی چیزی از برندهای خارجی کم ندارد و امکان صادرات هم وجود دارد، اما چون تبلیغات و بازاریابی هزینه‌های سنگینی دارد به راحتی نمی‌توان این محصولات را به مصرف کننده معرفی کرد. همچنین حمایت‌های مالی و بانکی از اقتصاد دانش‌بنیان یک ضرورت است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات واردات مواد اولیه، گفت: واردات مواد اولیه سخت تر و طولانی تر شده و اگر قبلا سه ماه طول می‌کشید، حالا به ۹ ماه رسیده است. این موضوع فشار جدیدی بر دوش تولیدکننده گذاشته، چرا که مجبور است برای ۹ ماه خرید کند که نیاز به نقدینگی بیشتر دارد. اما مشکلات گمرکی کمتر شده است.

ظرفیت صادرات داریم، به شرط حمایت

قائم مقام یک شرکت تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی درباره صادرات هم با بیان اینکه برخی برندهای محصولات آرایشی و بهداشتی در کشورهای اطراف رایج شده است، اظهار کرد: اما صادرکنندگان نیاز به تسهیلات و مشوق‌های صادراتی دارند. همچنین به مشوق برای بومی سازی تولید نیاز داریم. برخی از تولیدکنندگان این توانایی را دارند که با توجه به ظرفیت‌های داخلی خود، برندهای خارجی را در ایران تولید کنند. در مجموع در صنعت آرایشی و بهداشتی ظرفیت بالایی برای تامین نیاز بازار داخل و حضور در سطح بین‌المللی وجود دارد، اما شرط آن حمایت سیستم بانکی و نهادهای قانونگذار مجوزده است.

شاهینی با بیان اینکه مسئولان کشور هنوز صادرات را به شکل خشکبار، فولاد، سیمان و غیره می‌بینند، تصریح کرد:آنها نمی‌دانند که محصولات آرایشی و بهداشتی از نقاط قوت کشور است. این صنعت مزیت رقابتی دارد و به ویژه در حوزه‌های محصولات شوینده و کرم‌های تخصصی می‌تواند صادر کننده باشد. یکی از حمایت‌ها می‌تواند این باشد که مثلا برای پنج سال نمایشگاه رایگان در کشورهای خارجی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.