وزیر خارجه پاکستان: با «طوفان عظیمی» از بحران‌ها مواجه هستیم

وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد، کشورش با "طوفان عظیمی" از مشکلات از جمله یک بحران اقتصادی، پیامدهای سیل ویرانگر و تروریسم که یکبار دیگر در نتیجه روی کار آمدن طالبان در افغانستان "چهره زشت خود را برافراشته است"، مواجه است.

به گزارش ارز پرس، بیلاوال بوتو زرداری 34 ساله، وزیر امور خارجه پاکستان در مصاحبه‌ای مفصل با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، پاکستان نیز همچون دیگر کشورها درگیر "سیاست‌های فراجناحی و بیش از حد قطبی" است.

وی ضمن تاکید بر اینکه کشورش به شدت به کمک مالی نیاز دارد، از صندوق بین‌المللی پول انتقاد کرد که ماه گذشته کمک شش میلیارد دلاری به پاکستان را به تعویق انداخت.

زرداری گفت، حزبش از افزایش مالیات بر درآمد حمایت می‌کند و معتقد است افرادی که وضع مالی بهتری دارند باید مالیات بیشتری بپردازند اما تاکید کرد که پاکستان قادر به دستیابی به اصلاحات ساختاری مالیاتی "برای 23 برنامه اخیر صندوق بین‌المللی پول که ما بخشی از آن بوده‌ایم" نبوده است.

وزیر خارجه پاکستان افزود: آیا اکنون که ما از یک فاجعه آب و هوایی در این وسعت رنج می‌بریم، واقعا زمان سختگیری نسبت به سیاست مالیاتی و جمع‌آوری مالیاتی ماست؟

زرداری افزود: صندوق بین‌المللی پول با پاکستان که به دنبال خروج غرب از افغانستان با 100 هزار آواره و پناهجوی جدید و افزایش فعالیت‌های تروریستی در این کشور دست و پنجه نرم می‌کند، عادلانه رفتار نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش گفت: در جبهه دیپلماتیک، پاکستان با چالش‌های متعددی با همسایگانش مواجه است.

وی به تعدادی از مسائل دوجانبه با هند، دهه‌ها تراژدی و درگیری در افغانستان، و تحریم‌ها علیه ایران که مانع تجارت پاکستان با این کشور شده، اشاره کرد.

زرداری تاکید کرد که پاکستان روابط اقتصادی بسیار سالمی با چین دارد و دولت پکن با انواع کمک مالی، از پاکستان حمایت کرده است.

وی تصریح کرد که برای تامین نیاز انرژی پاکستان، به دنبال همکاری با هر کشوری از جمله روسیه هستند.

زرداری همچنین تصریح کرد: قبل و بعد از سقوط کابل، همیشه در مورد نفوذ پاکستان بر طالبان اغراق شده است. با این حال، پاکستان همیشه بر اهمیت مشارکت با طالبان در زمینه مبارزه با تروریسم و دیگر مسائل به ویژه حقوق زنان برای تحصیل و کار تاکید کرده است.

وی گفت: پاکستان می‌خواهد شاهد اقدامات جدی طالبان در مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی از جمله گروه‌های مرتبط با القاعده و داعش باشد.

زرداری افزود، اما تردیدهایی نسبت به ظرفیت طالبان برای مبارزه با این گروه‌ها وجود دارد چرا که طالبان یک ارتش قوی، یک نیروی مقابله با تروریسم یا یک نیروی موثر مدیریت مرزی ندارد.

وی گفت، توصیه‌اش به غرب این است که علی‌رغم آنچه در افغانستان در جریان است، با طالبان همکاری و مشارکت داشته باشد.

وزیر خارجه پاکستان افزود، غرب نباید تنها کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بدهد بلکه باید برای این کشور کمک‌های اقتصادی نیز فراهم کند تا اقتصاد و بانک مرکزی‌اش را راه بیندازد و به افغان‌ها کمک کند تا از افتادن در یک بحران اقتصادی بدتر اجتناب کنند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.