وزیر خارجه پاکستان: هرگز با رژیم آپارتاید اسرائیل روابط خود را عادی نمی‌کنیم

وزیر خارجه پاکستان درباره احتمال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد، پاکستان امکان ندارد قبل از به رسمیت شناختن و پذیرش طرف فلسطینی، اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

به گزارش ارز پرس، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، بیلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان پس از اتمام نشستی در دفتر مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع اسلام‌هراسی در کنفرانس مطبوعاتی، حضور گسترده در این نشست را که به مناسبت اولین سالروز تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی مبنی بر تعیین تاریخ ۱۵ مارس به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی، برگزار شده بود، ستود.

زرداری در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار القدس العربی درباره احتمال اینکه پاکستان پیش از تحقق تمامی حقوق ملت فلسطین روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کند به ویژه که فشارهای متعددی بر برخی کشورهای اسلامی از جمله اندونزی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل وجود دارد، گفت: درباره فشارهایی که بر اندونزی برای عادی‌سازی اعمال می‌شود، اطلاعی ندارم؛ اما در مورد پاکستان امکان ندارد قبل از به رسمیت شناختن و پذیرش طرف فلسطینی، اسرائیل را به رسمیت بشناسیم. دلایل فرهنگی و تاریخی و نیز دلایلی در ارتباط با ملت پاکستان وجود دارد و افتخار می‌کنیم که مدت‌های طولانی است تصمیم گرفتیم دولت‌های آپارتایدی را به رسمیت نشناسیم. در گذشته در پاسپورت پاکستان نوشتیم که اجازه سفر به تمامی کشورها به جز آفریقای جنوبی و اسرائیل وجود دارد؛ اما امروز می‌نویسیم اجازه سفر به تمامی «کشورها» به جز اسرائیل وجود دارد و این موضعگیری پاکستان است.

 وزیر خارجه پاکستان در پاسخ به سوال دیگری درباره تشابه دو مساله فلسطین و کشمیر و اینکه چرا مساله فلسطین هنوز موضوع نشست‌های سازمان ملل هست؛ اما مساله کشمیر در جلسات مطرح نیست و چگونه می‌توان به این مساله شتاب بخشید، گفت: بله مقایسه شما کاملا موجه است، تشابه زیادی میان رنج و مشکلات ملت فلسطین و مشکلات ملت کشمیر وجود دارد، منصفانه‌ است که بگوییم هر دو قضیه هنوز در داخل سازمان ملل حل نشده‌اند. همچنین ما می‌خواهیم شاهد توجه به نه فقط بر مساله فلسطین بلکه به موضوع کشمیر نیز باشیم. باید بدانی ما از هیچ تلاشی برای توجه سازمان ملل به مساله کشمیر دریغ نکردیم؛ اما مدت‌ها است درباره آن در شورای امنیت بحث و گفت‌وگویی نشده چراکه کشور همسایه ما با تمام قدرت با آن مخالفت کرده و تلاش می‌کند این روایت را تعمیم دهد که مساله کشمیر ارتباطی به سازمان ملل ندارد چراکه آنگونه که آنها می‌گویند مناطق مورد مناقشه نیستند و بر این نکته اصرار دارند و این بر خلاف واقعیت است و ما در تمامی نشست‌هایی که حضور پیدا می‌کنیم، از هر فرصتی برای طرح این موضوع در شورای امنیت استفاده خواهیم کرد. ما در شورای امنیت شاهد شکلی از دورویی نه فقط در مورد فلسطین بلکه درباره کشمیر نیز هستیم.

زرداری ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ به عنوان وزیر خارجه پاکستان منصوب شد. او پسر بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان است که در سال ۲۰۰۷ ترور شد و پدرش نیز آصف علی زرداری، نخست وزیر پیشین این کشور است، پدربزرگ مادری او نیز ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر پیشین پاکستان است که ضیاء الحق، نخست وزیر پیشین او را در سال ۱۹۷۹ اعدام کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.