کاهش 6 درصدی تصادف موتورسیکلت‌ها در سال جاری

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، سردار محمدحسین حمیدی؛ رئیس پلیس راهور پایتخت با حضور در برنامه «تهران20» به بررسی تمهیدات ترافیکی پایان سال و معضلات این حوزه در تهران پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه یکی از مشکلات ترافیک تهران موتورسیکلت‌سواران هستند، اظهار کرد: موتورسیکلت‌ها علاوه بر انضباط ترافیکی، امنیت انتظامی را نیز در برمی‌گیرند و همه‌جانبه باید به این پدیده نگاه کرد.

حمیدی افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از 3 سال گذشته رویکرد خودش را در برابر تخلفات به سمت اقدامات ایجابی و بعد سلبی و اقدامی برد. آموزش میدانی در دستور کار قرار گرفته و اثر خیلی مثبتی داشت. در حوزه اصلاحات هندسی و جای پارک موتور‌ها نیز اقدامات زیادی صورت گرفت.

رئیس پلیس راهور پایتخت ادامه داد: به دنبال این تغییر رویکرد به جای آنکه موتور را به پارکینگ ببریم سیستم را با هماهنگی بیمه و مراجع قضایی تغییر دادیم و به جای بردن موتور، راکب را در محل از یک تا 12 ساعت متوقف کردیم. حدود 300 هزار نفر در میدان با ما همکاری کردند و در یک دوره سه ساله هم کاهش تنش و آسیب اجتماعی داشتیم و هم در سال جاری 6 درصد تصادفات و فوتی‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی با ذکر این نکته که این اتفاق علی‌رغم افزایش تردد موتورسیکلت‌ها رخ داده است، خاطرنشان کرد: باید با تداوم اینگونه اقدامات ایجابی در حوزه‌های مختلف بسترهای مناسب را برای موتورسیکلت‌ها فراهم کنیم. اصلاح قوانین، بازدارندگی‌ها و فرایند تولید نیز باید روند خودش را طی کند.

حمیدی با بیان اینکه 300 هزار نفری که مورد آموزش میدانی قرار گرفتند دیگر دچار تخلف نشدند، افزود: یکی از مسائل شهر انضباط است. با توجه به افزایش تردد در اسفندماه و در سال جاری یکی از مشکلات ما انضباط بود. به همین دلیل برای اسفندماه درخواست افزایش نیروی انسانی کردیم و حدود 16 درصد نیروی انسانی پلیس را افزایش دادند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ماموران پلیس راهور از ابتدای صبح تا پاسی از شب به صورت فیزیکی و به دلیل کمبود سامانه‌ها در معابر و ورودی و خروجی بزرگراه‌ها حضور داشته و 8625 راننده که اصرار به تخلف داشته را اعمال قانون و جریمه کردند.

وی با بیان اینکه 486 محل حادثه‌خیز و پر تصادف با کمک شهرداری تهران اصلاح شد، گفت: شهرداری برای سال آینده قول داده تا طرح توسعه سامانه هوشمند را در شهر تهران اجرا کند. معاونت حمل‌ونقل و حوزه فناوری شهرداری طرح‌های توسعه را پذیرفتند و قول دادند سال 1402 طرح را عملیاتی کنند. هزینه تخلف نیز باید بالا برود و سامانه‌ها باید جایگزین نیروی انسانی شود.

حمیدی با اشاره به اینکه 20 کیلومتر گاردریل جمع و تردد عرضی کم شده است، افزود: همچنین برای گره‌های ترافیکی 196 محل اصلاح شده اما حجم کار بالاست. هزار نقطه داشتیم و مابقی در بیش از 50 درصد محل‌های حادثه‌خیز و گره‌های ترافیکی در 10 ماه گذشته اصلاح شده است. در اقدامات سلبی رانندگان پرخطر شهر از روی رفتارهای رانندگی شناسایی شدند؛ 6378 نفر فقط با سامانه‌ها شناسایی شدند.

رئیس پلیس راهور پایتخت خاطرنشان کرد: افرادی که در کلاس‌ها شرکت کردند بعد از حضور در این کلاس‌ها تخلفی نداشتند و آنهایی که نیامدند در پرونده‌شان شکایت ثبت شد و هرجا پلیس ماشینشان را مشاهده کند، متوقف می‌شوند.

وی با اشاره به پدیده خودروهای باری در پایتخت تصریح کرد: در گذشته تردد خودروهای سنگین فقط از 10 تا 6 صبح امکان‌پذیر بود و امروز با ساماندهی ایجاد شده تردد در روز در مسیرهایی مجاز است؛ با این حال حوادث 20 درصد کاهش پیدا کرد.

حمیدی در پاسخ به این سؤال که معاینه فنی خودروهای بی‌کیفیت در خارج از تهران امکان‌پذیر است یا خیر، گفت: هم معاینه فنی خارج از تهران می‌تواند عامل تردد خودروهای بی‌کیفیت باشد هم برای خودروهایی که در داخل تهران معاینه شده، ممکن است این اتفاق بیفتد؛ البته پلیس کنترل‌های رندمی می‌کند. دستگاه پرتال معاینه فنی در دست پلیس رندمی رصد می‌شود. این پروسه در جریان است و حتما معاینه فنی گرفته شده مورد کنترل قرار می‌گیرد ولی چون دستی انجام می‌شود، کافی نیست.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: 8456 خودرو به جای انتقال به پارکینگ، مورد آموزش میدانی در محل قرار گرفتند تا دیگر تکرار تخلف نکنند؛ البته این تعداد دیگر تخلف نداشتند. نتایج را هم فیزیکی هم سامانه‌ای بررسی کردیم؛ بنابراین برخورد ایجابی هم چالش را کم می‌کند هم آموزش میدانی دارد. ماحصل این اتفاقات این آمار است که روند تصادفات از سال 97 تا امروز رو به پایین است. تهران جزو تنها کلانشهرهایی است که طرح در آن اثرگذار بوده است. با این وجود سال گذشته 549 کشته دادیم و باید بهتر عمل کرد، اما این روند نزولی یک رکورد برای تهران است.

وی با بیان اینکه اگر مسئله ترافیک تهران تک‌نسخه‌ای بود 50 سال پیش حل می‌شد، گفت: هرچقدر معابر گسترش پیدا کرده، حجم تقاضا در بلندمدت بیشتر شده است. باید نگاه را تغییر بدهیم. بعد سراغ روش‌هایی که کاهش ترافیک را به دنبال دارد، برویم. نگاه خودرو محوری عامل وضع موجود است. از 80 سال گذشته در توسعه شهر تهران به تردد خودروهای شخصی توجه شده است و اکنون 70 درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه عمومی است.

رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه با همکاران و مجموعه شهرداری و با سنجیدن جنبه علمی کار، پکی را تهیه و برای ریاست جمهوری و شورا ارسال کردیم، تصریح کرد: در این بسته پیشنهادی به موارد گوناگونی اشاره شد. به عنوان مثال 40 درصد بار کشور از 600 میلیون تن به شهر تهران وارد می‌شود. در نهایت 30 درصد آن در کشور بازتوزیع شده و به جنوب و پایانه‌های بار می‌رفت که مسائل ترافیکی و آلودگی‌های گوناگون به همراه داشت. با انتقال این 40 درصد بار به فرودگاه این مقدار به 10 درصد کاهش می‌یابد. 

وی با ذکر این موضوع که گسترش حمل‌ونقل عمومی در دستور کار شهرداری قرار گرفته، گفت: در این راستا 8 کارگروه تشکیل شده و اولویت اول آن اختصاص بودجه برای توسعه حمل‌ونقل است. اتوبوس نسبت به گذشته یک‌سوم شده است.

حمیدی با اشاره به پنجشنبه و جمعه آخر سال تصریح کرد: در دهه 80 انتهای صف ترافیکی بهشت زهرا(س) در این دو روز، میدان جمهوری بوده است. به این دلیل که زیرساخت معابر آماده نبود. افزایش خودرو، رشد جمعیت و کرونا می‌توانست باعث گسترش گره‌های ترافیکی بشود اما به دلیل اقدامات هندسی، دیکر مسئله‌ای به عنوان پنجشنبه آخر سال به شکل گذشته نداریم.

وی با بیان اینکه در مناسبت روز پدر 245 هزار خودرو وارد مجموعه بهشت زهرا(س) شد ولی معابر قفل نشد، خاطرنشان کرد: اقدامات خدماتی و همراهی مردم باعث شد ترافیک و اتلاف وقت صورت نگیرد. اگر مدیریت واحد شهری اتفاق بیفتد این معضلات حل می‌شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.