استفاده از پتانسیل انرژی اتمی می‌تواند شرایط محیط زیست را بهبود بخشد

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، علی سلاجقه روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: از انرژی‌های نو می‌توان در مباحث مربوط به آلایندگی های آب و خاک و هوا بهره برد و همچنین در مسائل مربوط به آنچه که به بیماری‌های حیات وحش مخصوصا گونه‌های در خطر انقراض است نیز می‌توان استفاده کرد که قطعاً محیط زیست ما را ارتقا می‌دهد.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری همواره تأکید دارد که مجموعه دولت باید با هم صحبت و گره‌ها را باز کنند که نشست امروز در همین راستا است. مباحث مربوط به محیط زیست کشور در آستانه‌ها قرار گرفته است از این رو باید تمام مجموعه‌ها دست به دست هم بدهند تا محیط زیست کشور از این شرایط خارج شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است و رهبر معظم انقلاب هم همواره بر آن تأکید دارند.

سلاجقه با اشاره به نقش انرژی اتمی در حفاظت از محیط زیست گفت: حدود یک دهه پیش برخی کشورها همواره از ما می پرسیدند که چرا دنبال انرژی اتمی هستید؟ جواب می‌دادیم که هدف ما آن چیزی نیست که در ذهن شما می‌گذرد، ما انرژی اتمی را برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهیم که در خدمت بشریت باشد.

وی افزود: یکی از کاربردهای اصلی در جهت صلح و ارتقای سلامت بشریت و پایداری سبک زندگی سالم برای انسان محیط زیست است که با استفاده از پتانسیل انرژی اتمی می‌توان شرایط محیط زیست را بهبود بخشید.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: در کشور به انرژی پاک نیاز داریم بنابراین باید به سمت سوخت‌های پاک و کاهش سوخت فسیلی برویم، جهان تصمیم گرفته که به سمت کربن صفر برود ما هم باید به این سمت حرکت کنیم.

سلاجقه گفت: از فناوری های روز می‌توان در هم مسائل مربوط به آفات و بیماری‌هایی که مناطق جنگلی و گونه‌های گیاهی ما را تحت تاثیر قرار داده‌اند و شرایط خشکسالی که تمام پوشش گیاهی را کم بنیه کرده است بهره برد، همچنین می‌توان برای حفاظت از منابع گیاهی به عنوان زیستگاه‌های اصلی و هم منابع جانوری به عنوان زیست‌مندان اصلی استفاده کرد، در این زمینه نیاز بود که از ظرفیت‌های داخلی و دانش روز کشور استفاده کنیم که این تفاهم‌نامه در این راستا امضا شد.

وی افزود: بحث مسائل مربوط به آلاینده‌های آب و خاک و تصفیه آنها نیز مطرح است که در این تفاهم‌نامه دیده شده است، استفاده از انرژی پاک در قالب برق اتمی هم مد نظر است که با این کار هم محیط زیست کشور را حفظ می کنیم هم آن را ارتقا می‌دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سفر اخیر خود به ترکمنستان درباره دستاوردهای آن گفت: سفر ما به ترکمنستان در رابطه با نشست بین‌المللی تغییر اقلیم و امنیت غذایی بود، دیدارهایی با مقامات دو کشور ترکمنستان و تاجیکستان داشتیم که دستاوردهای خوبی به همراه داشت، از بعد اقتصادی موضوع بازگشایی مرز باجگیران و عبور تریلی‌ها و کامیون‌ها از این مرز بود که قرار شد با 12 کامیون آغاز شود و و شرایط ارتقا پیدا کند.

سلاجقه افزود: درباره مسائل مربوط به محیط زیست کشور هم درباره نشست دریای خزر و کنوانسیون تهران مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد در نشستی که قرار است در تهران برگزار شود شرکت کنند تا بتوانیم دریای خزر را به عنوان یک میراث بین المللی برای 5 کشور حاشیه داشته باشیم، همچنین مقرر شد درباره ذخایر دریایی و منابع آلایندگی کارهای مشترکی انجام شود.

وی اظهار کرد: درباره مناطق حفاظت شده مرزی دو کشور قرار شد سفرای دو کشور با هم ارتباط داشته باشند و هیئت کارشناسی برای اجرای طرح های مشترک اعزام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره درباره گرد و غبار و تصمیمات اخذ شده دراین باره گفت: 21 تیرماه نشستی را با حضور کشور ترکمنستان در تهران داشتیم که در بیانیه پایانی آن مسائلی درباره گرد و غبار مطرح شد، همچنین تفاهم‌نامه محیط زیستی با حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا شد که در آن بر همکاری محیط زیستی دو کشور تأکید شد و قرار شد سال آینده در اولین فرصت تبادل هیات کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

سلاجقه تصریح کرد: اعتقاد داریم که دیپلماسی محیط زیست می‌تواند ظرفیت خوبی برای مسائل سیاسی کشور ایجاد کند و ما می‌توانیم پیشقراول این عرصه باشیم ، محیط زیست نقطه مشترک جهان است و نمی توان برای آن مرز قائل شد.

در ادامه این مراسم، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست یک تکلیف فردی و اجتماعی است و عدم رعایت آن حق الناس است، گفت: بر اساس اجلاس پاریس مقرر شده است که در سال‌های آینده استفاده از کربن در دنیا به صفر برسد و به‌طور قطع این مسئله و تصمیم در سطح بین‌المللی به لحاظ سیاسی به ما هم فشار خواهد آورد. از این رو ضروری است تا به سمت حذف آلاینده‌ها و استفاده از انرژی پاک هر چه سریع‌تر پیش برویم.

وی در خصوص استفاده از معادن اورانیوم در کشور و رعایت مقررات حفاظت از محیط زیست در اطراف این معادن گفت: سازمان انرژی اتمی طبق ضوابط کار استخراج از معادن را انجام می‌دهد و تمام معادن ما با پیوندهای زیست محیطی کشور مطابقت دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فناوری‌های هسته‌ای پر کاربرد در حفاظت از محیط زیست به فناوری پلاسما اشاره کرد و گفت: ما از این فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی بسیار کم استفاده کردیم اما گام‌های خوبی در کشور برداشته شده است. همچنین این فناوری برای مدیریت شیرابه‌ها بسیار مورد استفاده است و در توافق سه جانبه‌ای که با سازمان محیط زیست و وزارت کشور چندی پیش داشتیم قرار شد در یکی از نقاط بحرانی کشور از این فناوری استفاده شود.

اسلامی افزود: همچنین سازمان انرژی اتمی در رابطه با سولفور زدایی فناوری پرکابرد در اختیار دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از شتاب دهنده الکترواستاتیک از جمله دیگر فناوری‌هایی است که در پالایشگاه‌ها و نیز تصفیه پساب‌های صنعتی استفاده کرد.

وی گفت: ما باید در حوزه نیروگاه‌های هسته‌ای ظرفیت سازی بیشتری را در سال‌های گذشته انجام می‌دادیم. الان یک نیروگاه 1000 مگاواتی در اختیار داریم و بهره برداری از 10 هزار مگاوات دیگر در دستور کار است و الزامات زیست محیطی در ساخت و بهره برداری از این نیروگاه‌ها مورد توجه ماست.

به گزارش ارز پرس، تفاهم‌نامه همکاری سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی دو طرف در محورهای زیر و در چهارچوب وظایف و اختیارات قانونی دو طرف است:

مدیریت موثر حفاظت از محیط زیست در سطح ملی به نفع نسل‌های حاضر و آینده

بکارگیری و توسعه فناوری هسته‌ای در حفاظت از محیط زیست

تحقیق، پژوهش، مطالعه و آموزش در راستای بهبود حفاظت محیط زیست

ایجاد هم‌گرایی و هم‌افزایی در برنامه‌ها و فعالیت‌های دو طرف به منظور حفاظت و حمایت از محیط زیست

بهره‌گیری از انرژی پاک در راستای دستیابی به محیط زیست سالم و پایدار و ارتقاء آن با بهره گیری از ظرفیت‌های علمی طرفین

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.