آمریکا پایگاه‌های جدیدی در نزدیکی دریای چین جنوبی می‌سازد/ چین واکنش نشان داد

رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرد، آمریکا قرار است چهار پایگاه نظامی جدید را در اطراف این کشور جنوب شرقی آسیا بسازد و دست کم یکی از این پلیگاه‌ها در نزدیکی یک جزیره مورد مناقشه که چین و چندین کشور آن را بخشی از خاک خود می‌دانند، قرار خواهد گرفت.

به گزارش ارز پرس، به نقل از راشا تودی، فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین جزئیاتی را در این خصوص منتشر کرد اما با این حال از ذکر تمامی موارد به ویژه مکان دقیق این پایگاه‌ها خودداری کرد و گفت که هنگام انتشار اطلاعیه رسمی به همراه آمریکا مشخص خواهد شد.

وی افزود: چهار پایگاه نظامی پراکنده در حوالی فیلیپین ساخته خواهد شد. تعدادی از این‌ها در شمال فیلیپین، برخی در جنوب و برخی دیگر در پالاوان قرار دارد. این پایگاه‌ها برای دفاع از لوزون، بزرگترین جزیره این کشور به ما کمک می‌کنند.

پالاوان یکی از غربی‌ترین مناطق فیلیپین است و در حدود ۲۰۰ مایلی (۳۲۰ کیلومتری) شرق مجمع الجزایر مورد مناقشه اسپراتلی در دریای چین جنوبی قرار دارد که با چندین نام محلی دیگر نیز شناخته می‌شود. شش کشور از جمله چین، تایوان، ویتنام، مالزی، برونئی و همچنین فیلیپین ادعای مالکیت بر بخش‌هایی از این جزیره را مطرح کرده‌اند، هرچند مقامات آمریکایی بارها ادعاهای پکن را «غیر قانونی» تلقی کرده‌اند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به مسئله ساخت پایگاه‌های نظامی در اطراف فیلیپین گفت: همکاری‌های نظامی میان کشورها باید برای صلح و ثبات منطقه‌ای مفید باشد و نباید منافع طرف سومی را هدف قرار دهند و به آن آسیب برسانند.

وی افزود: طرف آمریکایی به دلیل منافع خودخواهانه‌اش، همچنان به افزایش استقرار نظامی در منطقه آسیا-اقیانوسیه ادامه می‌دهد. کشورهای منطقه‌ای باید محتاط و هوشیار باشند و نباید زیر بار زور آمریکا بروند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.