پادکست/ پیش‌بینی بازار خودرو در سال ۱۴۰۲

سالی که گذشت برای صنعت خودرو کشور سال پرچالشی به حساب می‌آید؛ مهم‌ترین آن که هرچند وقت یکبار به یک شکل جدید بروز می‌کرد، نحوه فروش خودروها بود؛ نه‌تنها چرخش گردونه قرعه‌کشی‌ها برای داخلی‌ها تا آخرین هفته سال هم ادامه داشت که دیگر روش‌ها همچون عرضه در بورس کالا، ثبت‌نام در طرح یکپارچه خودروها بدون قرعه‌کشی و البته ثبت‌نام برای تازه واردهای کشور پس از پنج سال توقف، هم به دور از بخث و حاشیه نبود؛ تعریف حساب‌های وکالتی و بلوکه کردن پول‌ها هم که به‌جای خود.

به گزارش ارز پرس، اگر بخواهیم سال ۱۴۰۱ را در یک عبارت توصیف کرد می‌توان گفت " سال طرح‌های فروش خودروها".

قرعه‌کشی خودروها که قرار بود بساطش از ابتدای  سال ۱۴۰۱ جمع شود تا پایان سال بر سر سفره صنعت خودرو کشور بود و تا آخرین هفته از سال هم ادامه پیدا کرد اما خوشبختانه هرطور که بود در پایان سال از چرخش برای تعیین برنده باز ایستاد و گوی‌های خود را تقدیم قرعه‌کشی نوبت‌دهی خودروهای وارداتی و در نهایت هم طرح یکپارچه خودروهای داخلی کرد؛ طرحی تا همین امروز هم چالش‌های ثبت‌نام در آن ادامه دارد.

همانطور که اشاره شد؛ صنعت و بازار خودرو کشور در سالی که گذشت مداوم بر محور طرح‌های مختلف فروش خودرو می‌گشت؛ عرضه خودروها در بورس، ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی که پس از پنج سال توقف واردات بالاخره زمستان امسال وارد کشور شدند و چشم بنادر کشور به روی آن‌ها روشن شد تا این آخری‌ها که بحث طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی بدون قرعه‌کشی و براساس نوبت‌بندی به میان آمد. 

در مورد عرضه خودرو در بورس کالا می‌توان گفت که درست زمانیکه عرضه‌ها روال طبیعی به خود گرفته بود و همگی از مردم، خودروسازان، سازمان بورس و وزارت صمت از این حوه فروش رضایت داشتند، بازگشت شورای رقابت به عرضه تصمیم‌گیری برای این صنعت، اوضاع را بهم ریخت. به یکباره شورای رقابت به میدان آمد و با انحصاری خواندن تعدادی از محصولات نظیر دنا و پژو ۲۰۷ و شاهین، خواستار لغو عرضه‌ها در بورس کالا شد؛ اظهارنظری که نه‌تنها بازار سرمایه که بازار خودرو را هم تحت تاثیر فرار داد و شوکی به آن وارد کرد. 

در نهایت اما با پادرمیانی شورای عالی بورس تصمیم بر تداوم عرضه‌ها گرفته شد؛ هرچند که در اسفند ماه خبری از عرضه خودروها در بورس نبود.

دیگر موضوع مهم صنعت خودرو کشور در سال ۱۴۰۱، آزادسازی واردات خودرو و بالاخره باز شدن درهای کشور پس از حدوداً پنج سال توقف واردات خودروهای خارجی به کشور، بود. البته که همه از خرداد ماه منتظر واردات خودرو بودند اما این امر نهایتا در دی ماه عملی شد و اولین محموله از خودروهای وارداتی وارد کشور شدند؛ اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود؛ چراکه مردم چند وقتی هم منتظر اعلام فروش و عرضه‌ها بودند.

در ابتدا قرار بود که خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه شوند اما سپس بند "عرضه  صرفا در بورس کالا" حذف شد؛ براین اساس وزارت صمت تصمیم گرفت که خوردوهای وارد شده را از طریق سامانه یکپارچه عرضه کند.

برای این منظور متفاضیان بایستی حساب وکالتی تعریف و ۵۰۰ میلیون تومان را هم در این حساب بلوکه می‌کرند تا بتوانند برای نام‌نویسی خودروهای وارداتی اقدام کنند. در نهایت هم از میان افراد ثبت‌نام شده قرعه‌کشی به جهت تعیین نوبت تحویل انجام شد.

در آخر هم هفته‌های آخر سال موضوع فروش یکپارچه خودروهای داخلی بدون قرعه‌کشی و براساس نوبت‌دهی (همچون خودروهای وارداتی) مطرح شد. طرحی بایستی متقاضیان حائز شرایط عمومی ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود که تنها به‌نام (به‌نفع) سازمان حمایت باز کرده بودند، مسدود می‌کردند. علیرغم اینکه خیلی از این حائز شرایط‌ها از ثبت‌نام بازمانند و کار به تمدید مهلت ثبت‌نام رسید اما تعداد کثیری هم به سبب موضوع وکالتی نشدن حساب‌ها به نام سازمان حمایت از لیست افراد مجاز به ثبت‌نام حذف شدند.

در پادکست پیش‌رو بررسی دقیق‌تری از آن‌چه بر بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ گذشت خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌کنیم، بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ به کدام سو حرکت خواهد کرد.

خبرنگار: فاطمه صنوبری/ تدوینگر: نوید مرسلی

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

پادکست بازار خودرو

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.