استان مرکزی سال خشکی را پیش رو دارد

ارز پرس/مرکزی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: کمبود بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه موجب شده است که امسال سال خشکی پیش روی استان مرکزی باشد.

عزت‌اله آمری در گفت‌وگو با ارز پرس، اظهار کرد: بارش‌های سال آبی جاری در استان مرکزی نسبت به میانگین متوسط سالیانه، حدود ۲۰ درصد عقب است و تاکنون تنها ۱۸۰ میلیمتر باران در سطح استان به ثبت رسیده است.

وی افزود: کاهش بارندگی‌ها موجب شده است که دبی ورودی آب به مخازن سدهای استان کاهش یابد به طوری که در حال حاضر تنها ۱۷ درصد از مخزن سد الغدیر ساوه را منابع آبی فرا گرفته و ۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد.

آمری با اشاره به توزیع ۱۷ درصد حقآبه‌های سد الغدیر ساوه گفت: این میزان حقآبه به مصارف کشاورزی در اراضی پائین دست سد الغدیر اختصاص یافته و همچنین بخشی از نیاز شرب شهروندان ساوجی از منابع آبی این سد تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آب به مصارف کشاورزی رسیده و حدود ۹۲ درصد آب در این بخش مصرف می‌شود افزود: ۷۰ درصد آب در بخش کشاورزی اتلاف می‌شود و اصلاح روش‌های آبیاری و تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین، جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بَر و فرهنگ‌سازی از جمله روش‌های مطلوب جهت جلوگیری از اتلاف این منابع است.

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به وضعیت منابع آبی سدکمال صالح شازند نیز گفت: در حال حاضر تنها نیمی از مخزن سد کمال صالح آب دارد که برای مصارف آب شرب شهر اراک و روستاهای مسیر شازند تا اراک اختصاص می‌یابد.

وی گفت: از آنجاکه بارندگی‌های استان در سال آبی پیش رو سیلابی نبوده است ورودی قابل توجهی متاثر از جریان سیلابی به سدهای استان صورت نگرفته و در حال حاضر ورودی آب به سدهای استان بسیار ناچیز است.

او تصریح کرد: کاهش بارندگی و مواجه شدن استان مرکزی با پدیده خشکسالی موجب شده است که میزان منابع آبی زیرزمینی و چاه ها نیز کاهش پیدا کند و طبیعتا سالی که پیش رو داریم سال خشکی است.

آمری در ادامه خطاب به مصرف کنندگان منابع آبی در بخش کشاورزی، صنعتی و شرب گفت: تامین پایدار منابع آبی منوط به همکاری و مشارکت در مصرف بهینه تمامی مشترکین است تا در سالی که با کمبود آب مواجه هستیم با تنش جدی و بحران مواجه نشویم.

وی تاکید کرد: استفاده از کنتورهای حجمی و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها در بخش کشاورزی توسط شرکت آب منطقه‌ای به صورت مرتب مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد تا بتوان مانع از بروز بحران آب به دلیل برداشت‌های بی رویه شد.

وی با بیان اینکه توجه به آب مجازی، یعنی مقدار آب مورد نیاز برای تولید هرمحصول نیز موضوع بسیار مهمی است که باید در بخش مدیریت منابع آب مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای مرکزی به صورت شبانه‌روزی در تلاش برای کنترل و حفاظت از منابع آب است و  عمده منابع تامین آب در استان متکی به منابع آب زیرزمینی است که متاسفانه در استان سطح سفره‌های آب زیرزمینی هر ساله حدود یک تا ۱.۵ متر کاهش دارد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

استان مرکزی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.