زائران به قوانین و حساسیت‌های سعودی‌ها احترام بگذارند

سید احمد سیدمهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس با بیان اینکه در موسم حج، افرادی با اعتقادات مختلف دینی، از کشورهای مختلف و با باورهای متفاوت فرهنگی دور هم جمع می‌شوند که برخورد با آنها، جزو نعمت‌های حج محسوب می‌شود، اظهار کرد: در عین حال قوانینی در حج وجود دارد که همه باید به آن احترام بگذارند؛ به عنوان مثال طبق آیه قرآن در این دوران حق جدل، بحث و مشاجره وجود ندارد؛ در صورتی که این قوانین وجود نداشت، دور هم نگه داشتن این جمعیت انبوه برای انجام یکسری مراسم پیچیده، قاعدتاً درگیری‌ها و اختلافات زیادی را به وجود می‌آورد. 

این کارگزار حج تصریح کرد:  هر فردی به دل تقوای قلبش، به این شعائر احترام می‌گذارد و هرچه این احترام و اعتقاد قلبی بیشتر باشد، با دیگران تعامل بیشتری خواهد داشت، حق مردم را بیشتر رعایت می‌کند و بدین ترتیب از این سفر بهره بیشتری خواهد برد.

وی در ادامه با بیان اینکه زائران به توصیه‌های مدیران کاروان گوش کنند، مناسک حج را به خوبی از روحانی کاروان یاد بگیرند و از نظریه و فتوا دادن خودداری کنند، اظهار کرد: یکی از برکات و دستاوردهای این سفر برای حجاج، کسب اعتماد به نفس، به‌ویژه بعد از سنگ زدن به شیطان است که برخی احساس می‌کنند آخرین مراحل دینی را طی کرده‌اند از این رو نظریه‌‌پردازی‌هایی می‌کنند و بعضاً برای دیگران تعیین تکلیف می‌کنند که یک معضل بزرگ در این سفر به شمار می‌آید اما زائران باید از نظر مذهبی پیرو روحانیون کاروان باشند. 

وی خاطرنشان کرد: زائران باید از تجربیات مدیر کاروان استفاده کنند و سعی نکنند خودشان همه چیز را تجربه کنند زیرا حج فرصت محدودی است و اگر کسی اشتباه کند ممکن است امکان جبران نداشته باشد. 

به گفته سیدمهدی، برخی قوانین اجرایی و دستورات نیز از سوی عربستان برای همه صادر می‌شود که عوامل اجرایی کشورمان آنها را به کاروان‌ها اعلام می‌کنند و در صورتی که زائران از آن چارچوب خارج شوند، مشکلاتی برایشان ایجاد خواهد شد بنابراین رعایت همه قوانین اعلام شده، ضروری است. 

وی با تأکید بر اینکه باید به قوانین سعودی‌ها و برداشت‌ آنها از موضوعات مختلف احترام بگذاریم، تصریح کرد: باید این را بدانیم که برگزاری مراسم حج یک افتخار بزرگ برای آنها محسوب می‌شود، همانطور که ما در مناسبت‌هایی مانند عاشورای حسینی  فداکاری‌هایی انجام می‌دهیم، آنها نیز نسبت به برگزاری مراسم حج اینگونه هستند و به خدمت کردن به زائر اعتقاد دارند.

این کارگزار حج ادامه داد: با این حال به دلیل اینکه حرف آنها را متوجه نمی‌شویم یا حساسیت‌های آنها را نمی‌دانیم دچار چالش می‌شویم در حالی که اگر به این نکات آگاهی داشته باشیم حساسیتی ایجاد نخواهد شد، به عنوان مثال زائران باید حتما کفش‌های خود را درون کیسه بگذارند و بدانند لازم نیست کیسه کفش‌های خود را برای عبور از جمعیت بالا بگیرند تا با کسی برخورد نکنند، چراکه سعودی‌ها این حرکت را توهین تلقی می‌کنند.

وی افزود: زائران باید توجه داشته باشند که هرگز قرآن را روی زمین نگذارند چراکه آنها این کار را توهین می‌دانند؛ آنها به مهر حساس هستند بنابراین روحانیون ما مجوز داده‌اند که بدون مهر نماز خوانده شود تا حساسیتی به وجود نیاید. علاوه بر این عادت بوسیدن درب حرم یا ضریح باید کنار گذاشته شود زیرا سعودی‌ها این کار را شرک می‌دانند بنابراین باید از دور ادای احترام کرد. 

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.