ادعا درباره پیشنهاد جدید تل‌آویو در پرونده اسیران صهیونیست و واکنش مصر و حماس

درحالیکه گفته می‌شود مسؤول پرونده اسرای صهیونیست در ارتش اشغالگر پیشنهاد مشخصی را در کابینه جنگ ارائه کرده که با خطوط کلی مصر هماهنگ بوده است، یک منبع مصری روز پنجشنبه گفت که اسرائیل «هنوز» برای انعقاد توافقنامه آتش‌بس در نوار غزه که حدود ۸ ماه است از جنگ شدیدی رنج می‌برد، آمادگی ندارد.

به گزارش ارز پرس، این مساله در اظهاراتی از سوی آن منبع به کانال خصوصی خبری قاهره، بدون افشای هویتش، بیان شد که تنها او را مقام ارشد توصیف کرد.

به گفته این منبع و بدون توضیح دلایل، «رژیم صهیونیستی هنوز آمادگی دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس و آزادی اسیران را ندارد».

اما مقامات صهیونیست مدعی شدند که پیشنهاد جدید اسرائیل شامل امتیازاتی در مورد تعداد اسیران صهیونیست زنده است که باید آزاد شوند.

وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از مقامات صهیونیست نوشت که این پیشنهاد شامل تمایل به بحث در مورد درخواست حماس برای آرامش دائمی در نوار غزه در مرحله دوم توافق است.

این بیانیه‌ها ساعاتی پس از آن منتشر شد که سازمان پخش رسمی عبری در روز پنجشنبه اعلام کرد که «کابینه جنگ به تیم مذاکره کننده دستور داد تا به بحث در مورد بازگشت اسیران صهیونیست ادامه دهند».

این سازمان افزود: در جلسه کابینه که حدود پنج ساعت به طول انجامید، نیتزان آلون، مسؤول پرونده اسیران صهیونیست پیشنهاد جدیدی را ارائه کرد که توسط سرویس‌های امنیتی با هدف به جریان انداختن مذاکرات که از ۲ هفته پیش متوقف شده است، تنظیم شده بود.

این سازمان رسمی پخش بدون ارائه جزئیات بیشتر اضافه کرد که پیشنهاد جدید شامل «راه حلی میانه درباره نقاط اختلاف با حماس و اصرار اسرائیل بر سایر موضوعات» است.

این رسانه عبری همچنین اشاره کرد که این پیشنهاد «توافق کامل اعضای کابینه را دریافت کرد».

جلسه کابینه جنگ در بحبوحه تداوم اعتراضات در اراضی اشغالی که خواستار توافق و بازگشت اسیران صهیونیست نزد حماس هستند، برگزار شد.

وبگاه عبری «واینت» نیز در این باره افزود: مقامات اسرائیلی مطلع از جزئیات مذاکرات اخیر گفتند که معاملاتی که ۲ ماه پیش به اسرائیل ارائه شد بهتر از معاملات امروزی بود.

این وبگاه اشاره کرد که اسرائیل در حال حاضر قصد ندارد از موضع خود در مورد توقف جنگ عقب‌نشینی کند.

این وبگاه ادامه داد: با توجه به موضع حماس و پایبندی آن به توقف جنگ و خروج کامل صهیونیست‌ها از نوار غزه، دستور به تیم‌های مذاکره‌کننده اسرائیلی این است که «راه‌های اضافی» برای دستیابی به یک حل و فصل را بررسی کنند، اما احتمال آن در سایه پایبندی ۲ طرف به مواضع خود، کم به نظر می‌رسد.

این وبگاه تاکید کرد که هرگونه تحول مثبت با تغییر مواضع اشغالگران و حماس در رابطه با پایان دادن به جنگ مرتبط است.

واینت افزود از قبل مشخص است که هیچ راه حل جادویی وجود نخواهد داشت.

مقامات حماس نیز به الشرق گفتند که علیرغم اطلاع دادن به میانجی قطری مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو درباره «هر پیشنهاد جدی برای دستیابی به توافق»، خطوط قرمز همچنان توقف جنگ، خروج کامل ارتش اسرائیل از غزه و آزادی اسیران فلسطینی به قوت خود باقی است.

آنها تاکید کردند: ما می‌دانیم که اسرائیل همیشه بهانه‌ای برای تعقیب جنبش حماس و رهبران آن در نوار غزه و خارج از آن خواهد یافت، اما آنچه مهم است آزادسازی غزه است.

اوایل ماه جاری میلادی، حماس موافقت خود را با پیشنهاد میانجی‌گران برای آتش‌بس در غزه و تکمیل قرارداد تبادل اسرا اعلام کرد، اما دولت اشغالگر آن را رد و به شهر رفح در جنوب نوار غزه حمله کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.