تصاویر تلسکوپ اقلیدس از 1500 میلیارد ستاره در جهان اولیه!

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم پایگاه خبری ارز پرس، تلسکوپ "اقلیدس" نخستین تصاویر خیره‌کننده خود از کیهان را منتشر کرد که شامل ستارگان تنها، کهکشان‌های اولیه و شواهدی از ادغام کهکشانی است.

تلسکوپ اقلیدس 5 تصویر را در این زمینه منتشر کرده است.

تلسکوپ فضایی اقلیدس که توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) اداره می‌شود، با انتشار تصاویری بی‌سابقه از اعماق کیهان، قدرت خود را به اثبات رساند؛ این تصاویر با وضوح بالا که تقریباً چهار برابر وضوح تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ‌های زمینی است، بینشی بی‌سابقه از جهان ارائه می‌دهد.

یکی از قابل‌ توجه‌ترین یافته‌ها، خوشه‌ای از بیش از 1500 میلیارد ستاره تنها در فاصله 240 میلیون سال نوری از زمین است! این ستارگان که زمانی بخشی از کهکشان‌ها یا کهکشان‌های کوتوله بوده‌اند، احتمالاً در اثر گرانش از کهکشان‌های مادر خود جدا شده‌اند.

مشاهدات نشان می‌دهد که به جای چرخش به دور یک کهکشان غالب، در حوزه‌ای بین دو درخشان‌ترین کهکشان خوشه قرار دارند. دانشمندان معتقدند که این امر ناشی از ادغام اخیر خوشه با خوشه کهکشان‌های دیگر است.

اخبار هوا و فضا , تلسکوپ ,

اقلیدس در طول 24 ساعت از اولین رصدهای خود، 11 میلیون شیء در نور مرئی و 5 میلیون شیء در فروسرخ را رصد کرد. این مشاهدات شامل کهکشان‌های دوردست، سیارات تازه تشکیل شده و خوشه‌های ستاره‌ای فرا کهکشانی است.

یکی از اهداف کلیدی اقلیدس، مطالعه کهکشان‌های اولیه است. تصاویر این تلسکوپ از خوشه‌های کهکشانی که به عنوان ذره‌بین عمل می‌کنند، به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا کهکشان‌های دوردست را که در غیر این صورت قابل مشاهده نیستند، رصد کنند. با استفاده از این تکنیک، 29 کهکشان درخشان کشف شد.

هدف نهایی اقلیدس، نقشه برداری از ماده تاریک و انرژی تاریک مرموز است که حدود 95 درصد از کیهان را تشکیل می‌دهند. تصاویر اولیه این تلسکوپ گامی مهم در جهت رسیدن به این هدف است.

نخستین تصاویر اقلیدس تنها آغاز ماجراست. این تلسکوپ در سال‌های آینده به رصد کیهان ادامه خواهد داد و اکتشافات جدیدی را به ارمغان خواهد آورد که درک ما از جهان را متحول خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.