برای تحقق شعار سال باید توجه ویژه‌ای به دانش بنیان‌ها شود

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس، درباره تأثیر توجه به اقتصاد دانش بنیان و فراهم کردن بستر برای شرکت‌های دانش بنیان به عنوان مرکز ثقل اقتصاد مردمی گفت: برای رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان قانون جهش تولید دانش بنیان به تصویب مجلس رسیده است و ردیف‌های خوبی هم برای آن در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: اینکه دولت ردیف‌های بودجه‌ای خوبی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در نظر بگیرد از اهمیت زیادی برخوردار است.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: در این شرکت‌های دانش بنیان عده‌ای از جوانان ما با استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا تولیدات و تجهیزاتی تولید کرده‌اند که قابل رقابت در عرصه جهانی است و می‌تواند ما را از تولیدات خارجی بی‌نیاز کند.

جدی با بیان اینکه این تولیدات می‌تواند در مراکز استراتژیک کشور مورد استفاده قرار بگیرد افزود: علاوه بر این تجهیزات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد. رهبری هم بار‌ها تأکیده کرده‌اند که اقتصاد دانش بنیان یک اقتصاد مردمی است و باید در راستای رشد و توسعه آن تلاش کرد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اکثر این شرکت‌های دانش بنیان تولیداتی دارند که تاکنون نمونه مشابه داخلی آن در کشور وجود نداشته است، این تولیدات نه تنها باعث می‌شود از واردات آن کالا‌ها بی‌نیاز شویم بلکه باعث می‌شود که اقتصاد مردمی ما رشد و رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: در بحث جهش تولید و مشارکت مردم در اقتصاد، می‌توانیم کار‌های زیادی انجام دهیم و با تشویق مردم سرمایه آن‌ها را در عرصه تولید وارد کنیم اما متأسفانه موانعی بر سر راه آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود که بخش خصوصی مردمی و دانش پایه از ادامه مسیر منصرف شوند.

جدی گفت: در حال حاضر و با وجود این موانع و مشکلات بخش خصوصی فقط 30 تا 40 درصد بازار را در اختیار دارد، اگر این حضور 20 درصد دیگر افزایش پیدا کند و اقتصاد مردمی 60 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد شاهد جهش‌های جدی در توسعه اقتصادی خواهیم بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دانش بنیان شدن صنایع نیز یکی دیگر از راه‌های دانش پایه کردن این صنعت است و این اقدام می‌تواند تا حدود زیادی وابستگی ما را به تجهیزات راهبردی و کلیدی بخش صنعت کم کند و همچنین نیاز‌های کلیدی احصا شده در حوزه صنعت را می‌توانند این شرکت‌های دانش بنیان برطرف کنند و در مراحل بعدی می‌تواند تولیدات آن‌ها را تجاری‌سازی و صادر کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

بنیان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.