اظهارات کاتس علیه اسپانیا موجی از تمسخر را به دنبال داشت

اظهارات اخیر وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی علیه اسپانیا که در آن معاون نخست‌وزیر اسپانیا را «نادان» توصیف کرده بود، موجی از تمسخر را به دنبال داشت.

به گزارش ارز پرس، «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در توییتی برای توجیه تصمیم خود درباره ممانعت از ارائه خدمات کنسولگری اسپانیا در قدس اشغالی به فلسطینی‌ها در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت: «در پاسخ به اقدام اسپانیا درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین و فراخوان معاون ضدیهود نخست‌وزیر اسپانیا نه تنها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، بلکه برای آزادسازی فلسطین از نهر تا بحر، تصمیم گرفتم رابطه بین نمایندگی اسپانیا در اسرائیل و فلسطینیان را قطع کنم و کنسولگری اسپانیا در قدس را از ارائه خدمات به فلسطینیان کرانه باختری منع کنم.»

طبق گزارش القدس العربی، وی افزود: «اگر این شخصیت نادان و پر از نفرت (معاون نخست‌وزیر اسپانیا) می‌خواهد بفهمد اسلام واقعا دنبال چه چیزی است، باید ۷۰۰ سال حکومت اسلامی در اندلس - اسپانیای امروزی را مطالعه کند.»

کاتس که از نفرت حرف می‌زند و به همراه دیگر مقامات صهیونیستی از برافراشتن «مترسک یهودستیزی» دست برنمی‌دارند، جهلی بزرگ و تناقض آشکاری از خود نشان داد چراکه در دوران حکومت مسلمانان اندلس، یهودیان در امنیت کامل زندگی می‌کردند و حتی به‌عنوان وزیر در مناصب عالی گماشته می‌شدند و در همه شئون زندگی نقش داشتند. در مقابل، آنها پس از سقوط حکومت مسلمانان و ورود حاکمان مسیحی کاتولیک، مورد آزار و اذیت و نابودی قرار گرفتند، به‌ویژه در جریان جنگ‌های فتح مجدد که در آن مسلمانان و یهودیان باقی‌مانده در اندلس مجبور به تغییر مذهب به مسیحیت یا کشته و آواره شدند.

تعدادی از یهودیان به زور به مسیحیت گرویدند، در حالی که ده‌ها هزار یهودی - مانند مسلمانان - فرار از اسپانیا را برگزیدند و پناهگاه‌های امنی برای خود در مناطق مسلمان‌نشین، به‌ویژه در شمال آفریقا، به ویژه مراکش، الجزایر و تونس یافتند. بسیاری از آنها نیز پناه بردن به مناطق تحت کنترل خلافت عثمانی، از جمله استانبول را انتخاب کردند. مسلمانان حتی در خارج کردن آنها از اسپانیا نقش داشتند.

در سال ۲۰۱۴، به نوادگان یهودیانی که از اندلس تبعید شده بودند، تابعیت اسپانیا اعطا شد، بدون اینکه مجبور باشند به اسپانیا نقل‌مکان کنند یا از هر تابعیت دیگری که در آن زمان داشته باشند، صرف‌نظر کنند. پرتغال نیز که بخش‌هایی از آن تحت سلطه مسلمانان بود همین تصمیم را گرفت. مهلت درخواست در آن زمان سپتامبر ۲۰۱۹ بود. برآوردها حاکی از آن است که ۱۳۰ هزار یهودی برای این منظور درخواست داده بودند.

از جمله واکنش‌ها به وزیر صهیونیست، واکنش ایتان نیشان، نویسنده و روزنامه‌نگار اسرائیلی مقیم نیویورک بود که در روزنامه عبری «هاآرتص» نوشت: «دوران حکومت مسلمانان بر اسپانیا به معنای واقعی کلمه عصر طلایی فرهنگ یهود در اسپانیا نامیده می‌شد. موسی بن میمون، سلیمان بن گابیرول، یهودا هالیوی و ابراهیم بن عزرا... ای دلقک.»

یولاندا دیاز، معاون نخست‌وزیر اسپانیا، در پایان ویدیویی که روز چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شعار «فلسطین از نهر تا بحر آزاد خواهد شد» را سر داد و در آن توضیح داد که اقدام اسپانیا درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین در ۲۸ مه فقط یک آغاز است.

وی افزود: «ما با توجه به جایگاه خود در دولت به فشار برای دفاع از حقوق بشر و پایان دادن به نسل‌کشی مردم فلسطین ادامه خواهیم داد.»

دیاز که به‌عنوان وزیر کار و اقتصاد نیز خدمت می‌کند، افزود: «ما در لحظه ای زندگی می‌کنیم که انجام حداقل‌ها قهرمانانه و در عین حال ناکافی است.» وی با اشاره به رود اردن و دریای مدیترانه که فلسطین در بین آنها قرار دارد، افزود: «فلسطین از رودخانه تا دریا آزاد خواهد شد.»

این شعار جنون رژیم صهیونیستی و حامیانش را برمی‌انگیزد و کسانی را که آن را مطرح می‌کنند به «یهودستیزی و محو اسرائیل از روی نقشه» متهم می‌شوند.

رودیکا رادیان گوردون، سفیر تل‌آویو در اسپانیا، در پستی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس گفت: جایی برای «اظهارات یهودستیزانه در یک جامعه دموکراتیک» وجود ندارد. وی با اشاره به این جمله که «فلسطین از نهر تا بحر آزاد می‌شود»، ادامه داد: «این حرف از سوی معاون نخست‌وزیر اسپانیا کاملا غیر قابل قبول است.»

این یکی از آخرین اظهارات رسمی سفیر رژیم صهیونیستی قبل از بازگشت به اراضی اشغالی بود.

اقدام کاتس در رابطه با کنسولگری اسپانیا در روابط دیپلماتیک تل‌آویو با کشورهایی که کنسولگری در قدس اشغالی دارند، بی‌سابقه است. تل‌آویو حتی زمانی که سوئد فلسطین را در اکتبر ۲۰۱۴ به رسمیت شناخت، چنین رویکردی اتخاذ نکرد. در حالی که سفارتخانه‌ها در تل‌آویو به ارائه خدمات به صهیونیست‌ها اختصاص دارند، کنسولگری‌ها در قدس شرقی به ارائه خدمات به فلسطینی‌ها و روابط سیاسی اختصاص دارند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.