سهم 72 درصدی بخش خدمات در اقتصاد استان تهران

به گزارش خبرنگاراقتصادی پایگاه خبری ارز پرس،گزارش جدید مرکز آمار ایران از بررسی وضعیت اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که در سال 1402، بخش خدمات با 51.9 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.طبق این گزارش بخش‌های صنعت با 33.7 درصد و کشاورزی با 14.4 درصد در رتبه های بعد قرار دارند. به گفته ی کارشناسان یکی از علل رشد کسب و کارهای خدماتی، کاهش ریسک ایجاد این مشاغل است و افراد با کمترین هزینه می‌توانند اقدام به راه‌اندازی مشاغل خدماتی کنند. اما نکته مهم این است که علی رغم  وجود ظرفیت های بالا در ایجاد مشاغل خدماتی اما تاب آوری این مشاغل در مقابله با شرایط بحرانی و شوک های اقتصادی بسیار پایین است. بدون شک ایجاد تعادل در بازار کار نیازمند همراهمی بخش های صنعت وکشاورزی در کنار بخش خدمات است و ضرورت دارد تا از  ظرفیت همه بخش‌ها در عرصه اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی بهره برداری شود. 

تهران به‌عنوان مرکز سیاسی و اداری، کانون اقتصادی و اولین منطقه صنعتی کشور شناخته می‌شود. عواملی همچون پایتخت بودن، وجود کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز صنعتی و داشتن مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری باعث شده که وضعیت اشتغال تهران نسبتاً مساعد باشد. اما از سویی دیگر، عواملی مانند افزایش جمعیت، افزایش بی‌رویه مهاجرت در سال‌های اخیر، نبود زیر ساخت و افزایش فارغ التحصیلان، چالش‌هایی را نیز در حوزه اشتغال و استخدام در تهران ایجاد کرده است.

محمد آذرپناه, سرپرست اداره کل تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان تهران از سهم 72 درصدی ارزش افزوده بخش خدمات در اقتصاد استان تهران خبر داد.

وی در جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه های تابعه وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی در استان تهران به تشریح اقدامات و برنامه های این اداره کل در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم پرداخت.

آذر پناه ضمن تقدیر از عملکرد مناسب بانک توسعه تعاون در پرداخت تسهیلات کار آفرینی و اشتغال به تبیین سیاست‌های کلی دولت در حوزه اشتغال، تعاون و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: دولت مردمی سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به حل مشکلات معیشتی مردم، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه تعاون در کشور دارد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در این استان در راستای تحقق این سیاست‌ها، اظهار داشت: در سال گذشته با تلاش و همت تمامی دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان تهران، شاهد رشد قابل توجهی در زمینه اشتغال، تعاون و رفاه اجتماعی بوده‌ایم.

وی خاطرنشان‌کرد: استان تهران با حدود 10هزار واحد صنعتی فعال (معادل 60درصد ثبت سفارش کشور) 14درصد از سهم اشتغال کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه‌داد: در استان تهران تعداد 230واحد صنعتی دارای پروانه دانش بنیان با اشتغال بیش از هشت‌هزار و 690نفر فعالیت دارند که به دلیل وجود مراکز آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاهی و مجاورت دستگاه‌ها و وزارتخانه های مرتبط این شاخص در حال افزایش است.

آذر پناه اظهارداشت: با وجود تلاش‌های انجام شده در بخش صنعت، اما 72 درصد ارزش افزوده اقتصاد در استان تهران متعلق به بخش خدمات است.

وی با اشاره به اینکه، استان تهران، رتبه برتر از بین 31استان کشور در تحقق اجرا و جذب اعتبارات تبصره 18قانون بودجه را کسب کرده است، یادآور شد: در راستای تحقق رشد اقتصادی استان و ارتقاء توان تولید و ایجاد و تثبیت اشتغال، از محل اعتبارات تبصره 18قانون بودجه، تعداد 284طرح با پیش بینی اشتغال 5913نفر با میزان تسهیلات 45036میلیارد ریال شامل تسهیلات ثابت و در گردش در کمیته استانی مصوب شد که تعداد 203 طرح توسط بانک های عامل به میزان 10641میلیارد ریال پرداخت شده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.