ضعف نظارت بر قانون عامل اصلی ناامنی شغلی کارگران است

فتح اله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت و گو با خبرنگاراقتصادی پایگاه خبری ارز پرس،  با تسلیت حادثه پیش آمده برای بالگرد رئیس جمهور شهید کشورمان گفت: در ایام هفته کارگر, کارگران از رئیس جمهور خواستار امنیت شغلی و تقویت قدرت خرید شدند. چرا که در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی کارگران نبود امنیت شغلی است. تقریباً‌ تمام کارگران قرارداد موقت دارند.

 وی با بیان اینکه کارگران الان با داشتن سابقه کار24 سال ولی قرارداد دائمی ندارند افزود: این موضوع برای کارگر نگران کننده است و نمی تواند با آرامش به کار خود برسد. استرس ناشی از پایان کار همواره برای کارگران وجود دارد.

وی با اشاره به دیدار کارگران با مقام معظم رهبری درخصوص تاکید معظم له درباره تامین امنیت شغلی کارگران گفت: امسال با جمعیت بیش از 2000نفری به خدمت حضرت آقا رسیدیم. مطالبی که ایشان عنوان فرمودند حرف دل همه کارگران بود. در تمام مصاحبه‌ها و سخنرانی ها، مهم‌ترین بحثی که بر آن تاکید می‌شود، امنیت شغلی نیروی کار است و کارگران با بحث امنیت شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود: مقام معظم رهبری مشکلات و مسائل جامعه کارگری را به دقت رصد کردند و جامعه 40میلیون نفری کارگران و خانواده هایشان را مورد اشاره قرارداده و گفتند اگر حال کارگران در کشور خوب باشد یعنی حال نصف جامعه خوب است.

بیات با بیان اینکه باید فرمایشات سکاندار نظام جمهوری اسلامی و کسی که در  رأس امور است، به منصه ظهور برسد تا جامعه کارگری به عینه دستاورد اقدامات صورت گرفته را ببیند،  اظهارداشت: ما همه ساله خدمت مقام معظم رهبری می رویم و ایشان نکات مهمی را گوشزد می‌کنند و کمترین انتظار این است که تا سال آینده و دیدار دیگر بسیاری از فرامین ایشان جنبه عملیاتی پیدا  کرده و به آن توجه ویژه شود.

وی افزود: بیش از 30 سال از تصویب قانون کار و دادنامه 179دیوان عدالت می گذرد ولی می بینیم که کارگران قرارداد دائم ندارند و در کارهای با ماهیت مستمر قرارداد موقت بسته می شود.

بیات بیان کرد: نا امنی شغلی همواره باعث می‌شود که کارگرانی که از شرایط شغلی خود ناراضی هستند سکوت کنند، چرا که می‌دانند اعتراض برابر با بیکاری است؛ کارگران معترض از ترس بیکاری چاره‌ای جز سکوت ندارند. دیده شده است که تعداد زیادی از کارفرمایان حقوق و مزایای کامل را پرداخت می‌کنند اما مزایای شغلی را حذف می‌کنند. در جامعه کارگری، هم کارفرمای خوب داریم و هم کارفرمای بد و هم پیمانکار خوب داریم و هم پیمانکار بد. آنچه به ما گزارش می‌شود، نارضایتی‌ها و شکایت‌ها و اعتراض‌ها از کارفرما و پیمانکار بد است، اما حتماً کارگاه‌ها و بنگاه‌هایی در این کشور هستند که کارفرما یا پیمانکار، حق کارگر را به‌طور کامل رعایت می‌کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار داشت:کارگران صدقه نمی خواهند و دنبال رفاهیات نیستند بلکه نگران هزینه های درمان، مسکن، اجاره بها و مواد خوراکی هستند که به سبد معیشت آنها افزوده می شود.

وی با اشاره به اینکه لایحه امنیت شغلی باید اجرایی شود گفت:مهم‌ترین دلیل ایجاد ناامنی شغلی برای کارگرانی که طبق قانون، باید با قرارداد دائم مشغول به کار باشند، اما هنوز ناچارند قراردادهای غیرقانونی یک ماهه و 3 ماهه و 6 ماهه امضا کنند، ضعف نظارت‌ها بر اجرای قانون کار و غلبه نگاه کارفرمایی و سرمایه‌داری بر تصمیمات دولت و مجلس است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.