معدن ۴۰ میلیارد دلار سرمایه می خواهد

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، سمیه خلوصی معاون برنامه ریزی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اظهار کرد: بخش معدن یکی از پیشران‌های اقتصادی کشور است به ویژه در حوزه فلز که مزیت‌های بسیار زیادی در کشورمان داریم.

وی با اشاره به رتبه دهم ایران در تولید فولاد دنیا افزود: عملکرد ۱۰ ساله ما در حوزه افزایش تولید و ظرفیت فلزی تا حدودی قابل قبول است. ما در زنجیره فولاد بالای ۱۰۰ درصد رشد تولید و ظرفیت و در زنجیره آلومینیوم نزدیک به ۹۰ درصد رشد تولید داشتیم. در حوزه مس هم آمارها روی رشد ۵۰ درصدی به بالاست.

عضو هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تقریباً از همه ذخایر معدنی کشورمان استفاده می‌کنیم، گفت: گستردگی معادن در کشور به قدری زیاد است که حتی با توسعه معادن کوچک نیز می‌توان اشتغالزایی گسترده‌ای را در سطح کشور ایجاد کرد و معادن بزرگ نیز می‌توانند پیشران اقتصادی باشند. طبق برآورد برنامه هفتم کشور، رشد ۱۳ درصدی برای این بخش هدفگذاری شده که عدد بالایی است و تحقق این مهم نیازمند ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

وی از برگزاری دوره‌های ۶ ماهه تربیت تکنسین حفار و آتش باری با توجه به نیاز معدن توسط این سازمان خبرداد و گفت: ما با نظام مهندسی معدن و سازمان فنی و حرفه‌ای قرارداد امضا کردیم و سازمان فنی و حرفه‌ای به افراد مدرک می‌دهد.

عضو هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، عارضه بخش معدن را چند وجهی دانست و افزود: این بخش در تکنسین و فناوری‌های جدید به نیروی انسانی احتیاج دارد علاوه بر این تحول بخش معدن به شدت نیازمند تأمین مالی پروژه هاست.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه معدن به بسته مالی مشخص و بازه زمانی طولانی مدتی نیاز دارد، گفت: ما سه چهار سال قبل یک نقشه راه بخش معدن را با نمایندگان بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ تهیه کردیم و همه نمایندگان بخش خصوصی در تمام جلسات حضور داشتند و در نهایت این نقشه راه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

خلوصی با بیان اینکه راهبرد توسعه معدن یک راهبرد ملی است، متذکر شد: با وجود سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه معدن اما به تولید نمی‌رسد و دلیل آن هم نبود زیرساخت هاست. بخش معدن به تنهایی نمی‌توان توسعه پیدا کند اما سایر بخش‌ها توسعه پیدا نکنند.

عضو هیات عامل ایمیدرو در مصاحبه با رادیو گفتگو تصریح کرد: ما با تمام محدودیت‌ها سرمایه گذار بخش خصوصی را جذب کردیم و ظرفیت تولید در بخش معدنی را افزایش دادیم.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.