چرا فروش اوراق دولتی به مشکل خورد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، با توجه به آمارهای خزانه‌داری کل کشور خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و اوراق مرابحه عام دولتی به مبلغ 35 هزار میلیارد تومان اقدام کرده است که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و همچنین عرضه عمومی مجموعاً مبلغ 353 میلیارد تومان به صورت نقدی از محل فروش اوراق تأمین شده است.

در مقابل، مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال جاری به مبلغ 2،445 میلیارد تومان، تا کنون مبلغ 28،626 میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و فرع اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی شده است.

اقتصاد ,

همچنین بر اساس آمارهای بانک مرکزی در دومین سری حراج اوراق مشارکت دولتی، در هفته منتهی به 18 اردیبهشت 1403 هیچ یک از 35 همت اوراق عرضه شده به فروش نرفته است.

در حاضر نرخ اوراق دولتی 23 درصد تعیین شده است با احتساب سود مرکبی که تا پایان زمان سررسید به آن افزوده می‌شود به 27.9 درصد تا 28.8 درصد می‌رسد. در حقیقت با وجود نرخ سود حدود 30 درصد شاهد عدم اقبال برای خرید اوراق دولتی هستیم.

به نظر می‌رسد که شرایط منفی این روزهای بازار سرمایه یکی از دلایل اصلی عدم امکان فروش اوارق دولت بوده باشد.  

مشتریان اصلی خرید اوراق دولتی بانک‌ها و صندوق‌های بورسی هستند که به نظر می‌رسد که در خرید اوراق دولتی با مشکلات جدی مواجه شدند. در سنوات قبل حدود 60 تا 70 درصد اوراق دولتی از جمله اخزا توسط بانک‌ها و صندوق‌های زیر مجموعه آنها و ما بقی توسط صندوق‌های بورسی خریداری می‌شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

اوراق دولتی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.