تولید اسفنج بندآوری خون با پر مرغ توسط دستاورد محققان ایرانی

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، اسفنج کراتینی با کاربرد به عنوان بندآوری خون، دستاورد جدید محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که به گفته آنها این محصول با استفاده از ضایعات پر کشتارگاه‌های مرغ، به تولید رسید.

غلامرضا گودرزی از محققان، این طرح را تهیه اسفنج زیستی متخلخل از کراتین بازیافتی از الیاف پروتئینی جهت کاربرد پزشکی ذکر کرد.

وی افزود: هدف اصلی این تحقیق استفاده از ضایعات پر مرغ به عنوان منبع غنی از کراتین در بندآورنده خون بوده است. اجرای این طرح و تبدیل این ضایعات به ساختاری کاملا کاربردی ایجاد ارزش افزوده را در پی دارد.

گودرزی اظهار کرد: سالانه میلیون‌ها تن پر مرغ در جهان تولید می‌شود که امحای آن به صورت دفن کردن و یا سوزاندن، موجب آلودگی محیط زیست و ایجاد گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود.

این محقق اضافه کرد: از طرف دیگر علاقه وافر به منابع جدید طبیعی پایدار در زیست پزشکی مقبولیت بسیاری زیادی دارد که کراتین از جمله این منابع به شمار می‌رود.

این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ساختار تولید شده قابلیت صنعتی شدن را دارد، یادآور شد: محصول تولید شده با نمونه‌های تجاری که از مواد دیگر تهیه می‌شوند، قابل رقابت است و عملکرد بهتری را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد:. با توجه به اینکه در کشور ما ضایعات پر مرغ فراوان است، به راحتی قابلیت تولید این محصول وجود دارد. این تحقیق ساختاری نو از کراتین استخراجی از پر مرغ ضایعاتی با راندمان بالا برای کاربرد در بند آوری خون معرفی می‌کند.

گودرزی تاکید کرد: در این طرح با استفاده از پر مرغ ضایعاتی کشتارگاه‌های مرغ، اسفنجی کارآمد در بندآوری خون به دست آمد.

وی چاپ دو مقاله، یکی از مجلات ISI با رتبه Q1 و دیگری در مجله علمی پژوهشی را از دیگر دستاورد‌های این تحقیق دانست و گفت: همچنین این رساله از طرف وزارت علوم به دلیل تازگی در ساخت اسفنج پایدار کراتینی از ضایعات پر مرغ در بند آوری خون جزو رساله‌های برتر شناخته شد.

این محقق با بیان اینکه این اسفنج مورد آزمون حیوانی قرار گرفته و قابلیت تولید داخلی و رقابت با نمونه‌های مورد استفاده به عنوان بندآوری خون از مزایای این محصول است افزود: از دیگر مزیت‌های این طرح کارآمدی بهتر این نمونه در مقایسه با نمونه‌های هم رده خود است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.