الزامات تحقق تورم تک رقمی در برنامه هفتم توسعه

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، داود منظور در همایش سیاست های پولی و ارزی، اظهارداشت: تصویب قانون بانک‌مرکزی، فضای اجرای سیاست های پولی و ارزی را مساعدتر کرد؛ در برنامه هفتم‌نیز مساعدتهایی برای اجرای این سیاست ها شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به هدفگذاری تورم‌تک رقمی در برنامه هفتم گفت: برای تحقق این ارزو‌پیش بینی کردیم ناترازی بانکها سالانه کاهش یابد؛ رشد نقدینگی به کمتر از 14 درصد تا پایان برنامه برسد. بهبود کفایت سرمایه و رسیدن به حداقل 8 درصد تا پایان برنامه از برخی اهداف برای تحقق تورم تک رقمی است.

وی با بیان اینکه برای اینکه مطمین باشیم شریان پول بخوبی در اقتصاد جریان داشته باشد باید نظام بانکی پایداری و ثبات داشته باشد، تصریح کرد: دارایی های منجمد بانکها باید کاهش یابد.

منظور گفت: سامانه املاک و مستغلات بانکها باید توسط بانک مرکزی طبق برنامه هفتم راه انداز ی شود؛ سامانه سهامداری بانکها هم باید راه اندازی شود.

او گفت: بانک مرکزی مکلف به طبقه بندی منظم بانکها شده است؛ همچنین به بانک مرکزی اختیار تغییر سهام و‌ترکیب سهامداران بانکها داده شده است.

وی افزود: محل جبران تعهدات و دیون بانکها باید تعیین‌شود؛ راه اندازی بانک توسعه جمهوری اسلامی در برنامه هفتم دیده شده است. رشد 8 درصدی زمانی تحقق می یابد که بسترهای لازم فراهم‌شود.

وی‌ با بیان اینکه بانک مرکزی مکلف به تنظیم مجدد و ابلاغ دستورالعمل تاسیس بانکها شده است؛ بانکها باید طبق طبقه بندی های جدید اداره شوند. تصریح کرد: همچنین برای نظم‌پولی باید تمام عملیات پولی و صرافی و لیزینگ و ... با مجوز بانک مرکزی انجام شود؛ در دهه 90 و اواخر 80 برخی بی انظباطی ها در این حوزه سبب بروز‌مشکلاتی شد.

ادامه دارد...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.