خمینی؛ الهام بخش ملت ها

گروه سیاسی پایگاه خبری ارز پرس-  "انقلاب ایران انفجار نور بود" این جمله برخلاف باور مرسوم، نه از زبان امام خمینی(ره) که از زبان یاسر عرفات رهبر فقید جنبش فتح بیان شده بود.

فارغ از آنکه گوینده این جمله سالها بعد چه سرنوشتی پیدا کرد، اما وی که در آن دوران پرچمدار مبارزه با فلسطین بود، در عصر بی عملی اکثر سران کشورهای عربی، به‌ویژه بعد از جنگ بی‌سرانجام یوم کیپور در 1973 و معاهده کمپ دیوید، انقلاب ایران را نوری می‌دانست که راه امید به رهایی ملت‌های مظلوم از جمله فلسطین را باز می‌کند.

انقلاب امام خمینی(ره) نه به مثابه نوری که از یک روزنه بتابد، بلکه انفجاری بود که تا سالها و قرن‌ها قرار است آثار آن را به اشکال گوناگون مشاهده و لمس کرد.

وجه تمایز امام خمینی(ره) در میان رهبران انقلاب‌های عصر خود این بود که بدون تعلق به اردوگاه چپ(کمونیسم)، با تکیه به اندیشه‌های دینی خویش، یک رژیم کاملاً وابسته به بلوک غرب را سرنگون کرد؛ در آن زمان  هر ملتی که سابقه آزادی‌خواهی داشت و در برابر تحقیر ملی تلاش به واکنش نشان دادن داشت، یک الگوی تمام عیار پیش روی خود دید.

الگویی متمایز از رهبران انقلاب های قرن بیستم که اکثر آنها مجبور به تحت حمایت شوروی قرار گرفتن بودند تا بتوانند کشور خود را از قید بیگانه یا دیکتاتور داخلی نجات دهند اما بعد از پیروزی، وابستگی به یک ابرقدرت را همراه داشته باشند اما الگوی انقلاب اسلامی موجب شد تا انفجاری که رهبر وقت سازمان آزادیبخش فلسطین دیده بود در تمام منطقه رخ دهد.

رشد نهضت‌های آزادیبخش در فلسطین مبتنی بر اندیشه اسلامی و شکل‌گیری حماس و جهاد اسلامی یا دو دهه بعد، روی کارآمدن شیعیان عراق بعد از سرنگونی رژیم بعث عراق، شکل‌گیری جبهه مقاومت در جنوب لبنان و حتی فراتر از آن الهام‌بخش بودن امام خمینی(ره) برای مسلمانان بوسنی تحت رهبری علی عزت بگوویچ و یا سیاهپوستان آفریقای جنوبی و همه و همه، پرتوهای انفجار انقلابی در قلب غرب آسیا بود.

انقلاب اسلامی نه مانند سایر انقلاب‌ها در لحظه پیروزی متوقف شد و نه مانند انقلاب اکتبر شوروی سیر قهقرایی پیدا کرد بلکه یک انقلاب مولد است. در حقیقت تولید گفتمان مقاومت و الگوهای انسانی ذیل مکتب امام در دوره‌های مختلف را باید برگ برنده انقلاب اسلامی ایران دانست که کمک می‌کند هر زمان بر شتاب این انقلاب برای آزادی ملت‌های منطقه افزود شود.

برای مثال، شهادت سردار سلیمانی الگوی  تربیتی موفق در مکتب امام که هدایت همه گروه‌های مقاومت و ضدتروریستی در منطقه را برعهده داشت، نه تنها این روند را کند نکرد، بلکه به مبارزین فلسطین نظیر محمد الضیف رهبر گردان‌های القسام را چنان روح حماسی داد که حماسه 7 اکتبر طوفان‌الاقصی را رقم زد.

حرکت روبه رشد آزادیخواهی در منطقه و مقابله با جریان‌های استعماری اعم از صهیونیسم یا تکفیری‌ها که در هر دو حوزه تاکنون انقلاب اسلامی با هدایت‌های آیت‌الله خامنه‌ای و سردارانی چون شهید سلیمانی پیروز بوده، نشان می‌دهد الگوی امام خمینی(ره) در قامت یک رهبر تا چه حد توانسته برای ملت‌ها الهام‌بخش و ادامه‌دار باشد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

خمینی الهام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.