بلینکن خواهان تکمیل تحقیقات درباره شهادت ابوعاقله شد/الجزیره پرونده را به دادگاه کیفری برد

وزیر خارجه آمریکا از رژیم صهیونیستی خواست تحقیقات خود در پرونده شهادت خبرنگار فلسطینی الجزیره را کامل کرده و نتایج آن را اعلام کند، شبکه الجزیره نیز اعلام کرد که این پرونده را به دیوان کیفری بین‌الملل ارجاع داده است.

به گزارش ارز پرس، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بر اهمیت تکمیل تحقیقات درباره قتل شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی تاکید کرد.

سربازان رژیم اشغالگر صهیونیستی ۱۱ مه جاری ابوعاقله را حین پوشش اخبار مربوط به یورش نیروهای اسرائیلی به اردوگاه جنین در کرانه باختری اشغالی ترور کردند.

آنها در روز تشییع ابوعاقله در تاریخ ۱۳ مه نیز با حمله به تشییع‌کنندگان سعی کردند مانع مراسم تشییع در قدس اشغالی شوند.  

شبکه خبری الجزیره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دارد پرونده ترور ابوعاقله را به دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل ارائه دهد.

الجزیره در بیانیه خود اعلام کرد: یک ائتلاف حقوقی بین‌المللی شامل گروه حقوقی ا در کنار کارشناسان حقوقی بین‌المللی تشکیل شده و این ائتلاف کار آماده‌سازی یک پرونده کامل درباره ترور ابوعاقله جهت ارائه به دادستانی کل دیوان کیفری بین‌الملل را آغاز کرده است.

ولید العمری، مدیر دفتر شبکه الجزیره در فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی در لندن تاکید کرد: شبکه الجزیره به دنبال اجرای عدالت در حق شیرین ابوعاقله، همکار خود است.

العمری درباره دادخواست ارائه شده به دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل در آوریل گذشته در مورد حمله برنامه‌ریزی‌شده نیروهای اسرائیلی به خبرنگاران فلسطینی تاکید کرد: تمامی داده‌ها حاکی از این هستند که شیرین با تفنگ یک تک‌تیرانداز اسرائیلی که عمدا به او شلیک کرده، جان خود را از دست داده است.

این پرونده علاوه بر جنایت ترور ابوعاقله، شامل حمله هوایی اسرائیل به ساختمان دفتر الجزیره در غزه و تخریب کامل آن در مه ۲۰۲۱ و نیز حملات مکرر رژیم صهیونیستی به نیروهای خبرنگار شبکه الجزیره در فلسطین اشغالی و تحریک علیه آنها است.

ایرین خان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه تقویت و حمایت از حق آزادی بیان و عقیده در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت: شیرین ابوعاقله اولین خبرنگاری نیست که در فلسطین کشته می‌شود، در طول سال‌های گذشته ۴۰ خبرنگار کشته شدند و تحقیقی درباره این قتل‌ها انجام نشد.

این مسؤول سازمان ملل در ادامه پایان فرار از مجازات قتل خبرنگاران و حمایت از آزادی بیان با تشکیل یک کمیته بین‌المللی و مستقل تحقیقات در پرونده ابوعاقله و سایر تحولات جاری در اراضی فلسطینی را خواستار شد.

تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه نیز در گزارش ماهانه خود در شورای امنیت خواستار اجرای تحقیقی مستقل و شفاف درباره ترور ابوعاقله شد.

وینسلند خشونت‌های رخ داده در مراسم تشییع ابوعاقله را دردناک و توهین‌آمیز خواند و بر لزوم محاکمه عاملان آن تاکید کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز خواستار انجام تحقیقی فوری، فراگیر، شفاف و بی‌طرف در این پرونده شد.

او تاکید کرد که کشورش انتظار دارد از کسانی که مسؤولیت‌شان در این پرونده اثبات شود، حسابرسی کاملی انجام شود.

نتایج اولیه تحقیقات دادستانی کل فلسطین نشان داد که ابوعاقله به ضرب گلوله تک‌تیرانداز اسرائیلی بدون هشدار قبلی به قتل رسیده است.

اکرم الخطیب، دادستان کل فلسطین در شهر رام‌الله اظهار کرد: گروهی از نیروهای ارتش رژیم اشغالگر اسرائیلی دید واضح و مستقیمی از محل حضور خبرنگاران در جنین داشتند و تحقیقات نشان داد گلوله‌ای که به ابوعاقله اصابت کرده دارای بخشی آهنی بوده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.