قطر از غرب خواست برای جلوگیری از وقوع بحران در افغانستان با طالبان تعامل کند

قطر از غرب خواسته است تا تعامل خود را با طالبان افزایش دهد و هشدار داد که عدم انجام این کار خطر سقوط افغانستان به هرج و مرج عمیق‌تر و افزایش افراط‌گرایی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش ارز پرس، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با روزنامه «فایننشال تایمز» گفت، ادامه وضعیت فعلی که "در آن غرب، افغانستان را بایکوت کرده و تنها روی بخش فعالیت‌های بشردوستانه از طریق نهادهای بین‌المللی تمرکز کرده است، نمی‌تواند افغانستان را سالم و بدون تنش نگاه دارد."

شیخ محمد گفت: ما شاهد افزایش افراط‌گرایی خواهیم بود. ما شاهد یک بحران اقتصادی خواهیم بود که از قبل شروع شده و این صرفا مردم را به سمت رادیکالیزه شدن و درگیری بیشتر سوق خواهد داد. این چیزی است که ما سعی می‌کنیم از آن اجتناب کنیم.

قطر یکی از معدود کشورهایی است که با طالبان رابطه دارد و اصلی‌ترین تسهیل‌کننده مذاکرات بین آمریکا، متحدان اروپایی آن و این اسلام‌گرایان بوده است.

دوحه از سال ۲۰۱۳ میزبان یک دفتر طالبان بوده و پس از آن که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در اوت گذشته دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرد، نقشی حیاتی در تخلیه غربی‌ها و افغان‌های "آسیب‌پذیر" داشت. به دنبال آنکه طالبان یک دولت مورد حمایت غرب را سرنگون کرده و کنترل افغانستان را به دست گرفت، بسیاری از سفارتخانه‌های غربی که مسئول افغانستان بودند، به دوحه نقل مکان کردند.

۹ ماه پس از خروج آخرین نیروهای آمریکایی، افغانستان در یک بحران انسانی و اقتصادی عمیق فرو رفته است. سیستم مالی آن عملاً به دلیل تحریم‌های بین‌المللی مسدود مانده و این کشور با گرسنگی حاد و بیکاری افسارگسیخته آسیب دیده است. همچنین طالبان با انزوای فزاینده بین‌المللی، به دلیل نمایش نشانه‌هایی از احیای اقدامات واپسگرا که مشخصه حکومت آنها در دهه ۱۹۹۰ بود، روبروست.

این گروه در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از سیاست‌هایی را اعمال کرده است که به طور سیستماتیک آزادی زنان را از بین می‌برد. این‌ها شامل نادیده گرفتن وعده‌های قبلی مبنی بر بازگشت دختران نوجوان به مدرسه و الزام زنان به پوشاندن کامل خود در اماکن عمومی می‌شود.

وزیر خارجه قطر از این اقدامات انتقاد کرد، اما گفت که اگر جامعه بین‌المللی پس از خروج پر هرج‌ومرج ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته، قوی‌تر با طالبان تعامل می‌کرد، می‌توانست از انجام برخی اقدامات افراطی‌تر این گروه جلوگیری کند.

او گفت: معتقدیم که اگر زودتر با هم تعامل کرده بودیم، اجازه نمی‌دادیم چنین اتفاقی بیفتد. در حال حاضر بسیار مهم است که اجازه ندهیم وضعیت بدتر شود و شاید در نهایت با یک وضعیت بسیار آشفته‌تر در افغانستان روبرو شویم.

شیخ محمد گفت که در دوحه تعاملاتی میان طالبان و غرب وجود دارد، اما افزود: هنوز شفافیتی وجود ندارد که دیدگاه آنها در مورد افغانستان چیست. این چیزی است که ما نمی‌دانیم. اگر ما یک نقشه‌راه روشن داشته باشیم، حداقل هر یک از طرفین مسئولیت خود را می‌دانند. این تنها راه رو به جلو خواهد بود، در غیر این صورت اگر فقط به صورت تاکتیکی به مسائل بپردازیم، مشکل را حل نخواهد کرد، فقط ممکن است عواقب آن را به تعویق بیندازد.

وزیر خارجه قطر گفت که جامعه بین‌المللی باید در "جبهه اقتصادی" مشارکت کرده و ظرفیت‌هایی را در دولت ایجاد کند تا به افزایش اشتغال و رشد کمک کند، در حالی که اطمینان حاصل می‌شود که طالبان با "همه طرف‌ها" در افغانستان برای ایجاد صلح پایدار تعامل می‌کند.

این مقام در پاسخ به اینکه آیا غرب باید از دولت طالبان حمایت مالی کند، گفت که باید "اقدامات متقابل" و "یک مکانیسم نظارتی بسیار دقیق وجود داشته باشد تا هر زمان که ما از دولت در آنجا حمایت مالی کردیم، اطمینان حاصل کنیم که به دست افراد مناسب می‌رسد."

شیخ محمد گفت: راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم مورد بررسی بیشتر قرار دهیم و فقط باید تمایلی برای مشارکت بیشتر در چنین شیوه‌ای جامع وجود داشته باشد. این فقط در مورد تندروتر شدن طالبان نیست، بلکه درباره مردم است که امید خود را در افغانستان از دست می‌دهند. قرار است آنها به چه چیزی متوسل شوند؟ فکر می‌کنم این بزرگترین مشکل ما خواهد بود؛ آینکه آنها به خشونت متوسل می‌شوند یا به سمت مهاجرت گسترده سوق پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.