درگیری معترضان و پلیس ترکیه در سالروز اعتراضات پارک "گزی"

همزمان با تجمع معترضان در میدان "تقسیم" استانبول به مناسبت سالروز اعتراضات ضد دولتی سراسری که ۹ سال پیش در نزدیکی پارک "گزی" آغاز شد، درگیری میان پلیس ترکیه و این معترضان رخ داد و ۱۷۰ تن بازداشت شدند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات سال ۲۰۱۳ میلادی بزرگ‌ترین چالش مردمی برای حکومت رجب طیب اردوغان بود که در آن زمان به عنوان نخست وزیر ترکیه زمام امور را در دست داشت. اردوغان که اکنون رئیس جمهور ترکیه است، این معترضان را با شبه‌نظامیان کرد و آنهایی که به رهبری کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی متهم شده‌اند، برابر دانسته است.

یکی از دادگاه‌های ترکیه ماه گذشته برای هشت تن از جمله عثمان کاوالا، نیکوکار و فعال مدنی ترکیه‌ای به اتهام سازماندهی و تامین مالی اعتراضات پارک گزی حکم حبس در زندان صادر کرد.

این در حالی است که آنها این اتهامات را رد کرده و تاکید دارند که اعتراضات ضد دولتی پارک گزی به صورت خودجوش در سراسر ترکیه به راه افتاد و قانون اساسی نیز این حق را برای مردم قائل شده است.

عصر روز سه‌شنبه حدود یک هزار تن در خیابان‌های نزدیک به میدان تقسیم تجمع کرده و تصاویر افرادی که در زندان به سر می‌برند را در دست گرفته بودند. آنها همچنین تصاویر افرادی که در جریان مداخله پلیس در اعتراضات سال ۲۰۱۳ میلادی جان باخته بودند را در دست داشتند و بنری در دست گرفته بودند که روی آن نوشته شده بود"سیاهی از بین خواهد رفت اما گزی باقی خواهد ماند".

هنگامی که مردم می‌خواستند وارد میدان تقسیم و خیابان استقلال شوند، با صف پلیس ضد شورش که سپر در دست داشتند، مواجه شدند. پلیس ضد شورش همچنین برای متفرق کردن این گروه‌ها متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد. معترضان همچنین شعار "اردوغان قرار است برود، راه دیگری وجود ندارد" سر دادند.

قبل از آن نیز گروه‌های کوچک‌تری از مردم در دیگر مناطق نزدیک میدان تقسیم با نیروهای پلیس درگیر شدند.  

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند، مردمی که تحت تاثیر گاز اشک‌اور قرار گرفته بودند در داخل ساختمانی پنهان شده‌اند و پلیس بیرون درهای بسته ایستاده است.

دفتر فرماندار استانبول اعلام کرد: در جریان رویدادهای روز سه‌شنبه ۱۷۰ تن بازداشت شدند. این اعتراضات غیرقانونی بودند و منطقه بی‌اوغلو از سوی قانون به عنوان مکانی که اعتراضات و راهپیمایی‌ها می‌توانند در آنجا برگزار شوند، تعیین نشده است.

اوایل روز سه‌شنبه اعضای پارلکان از حزب کارگران ترکیه بنر بزرگی را از یکی از پل‌های روی تنگه بسفر آویزان کردند. پس از درگیری، پلیس این بنر را که روی آن یکی از شعارهای معروف اعتراضات سال ۲۰۱۳ میلادی یعنی "همه جا میدان تقسیم است، همه جا مقاومت است" نوشته شده بود، به پایین کشید.  

انتهای پیام

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.