دولت باغچلی پایگاه‌های آمریکا در یونان را "تهدید مستقیم" دانست

رهبر یکی از احزاب ترکیه در اظهاراتی در بحبوحه اختلافات با آتن بر سر گسترش ناتو بیان داشت که پایگاه های آمریکا در یونان "تهدید" مستقیم علیه امنیت ترکیه هستند.

به گزاش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دولت باغچلی، رهبر حزب دست راستی "جنبش ملی‌گرا" در ترکیه (NHP) در اظهاراتی عنوان کرد که پایگاه‌های نظامی آمریکا واقع در یونان "تهدیدی" مستقیم برای امنیت ترکیه به حساب می‌آیند.

بر اساس گزارش یک رسانه خبری محلی، دولت باغچلی، رهبر این حزب که متحد اردوغان است، در سخنرانی خود در پارلمان ترکیه گفت: یونان با آتش بازی می‌کند. باغچلی اظهار کرد، پایگاه‌های آمریکا "تهدیدی برای امنیت ما هستند" و "آمریکا از طرف یونانی به عنوان یک مهره استفاده می‌کند."

آمریکا و یونان در اوایل ماه جاری میلادی یک توافقنامه نظامی دوجانبه پنج ساله را در راستای تقویت مواضع دفاعی امضا کردند. این توافق به آمریکا اجازه دسترسی به سه پایگاه در خاک اصلی یونان علاوه بر حضور طولانی مدت دریایی این کشور در جزیره کرت را می‌دهد.

در حالی که واشنگتن و آتن از این اقدام حمایت کرده‌اند، این چهره سیاسی ترکیه آمریکا را متهم کرد به اینکه از روابط پرتنش یونان و ترکیه برای "وارد کردن آنکارا به یک محیط درگیری واقعی استفاده می‌کند."

ترکیه و یونان تقریباً یک قرن است که روابط پرتنشی با هم دارند، اما حمله اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین، در حالی که ترکیه، یک کشور ناتو، تلاش می‌کند تا به پیروزی‌های سیاسی در این ائتلاف دست یابد، دوباره اختلاف چند دهه‌ای را برانگیخت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه جاری میلادی، اظهار کرد از پذیرش سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو به دلیل ادعاها از بابت این که آنها به افرادی از نظر او "تروریست" اجازه ماندن در کشورهایشان را داده‌اند، خودداری می‌کند و به این ترتیب کشورهای عضو ناتو را ناامید ساخت.

برخی اردوغان را متهم کرده‌اند با توجه به اینکه به دنبال جلوگیری از این توافق امنیتی در بحبوحه تهدید فزاینده پیش روی اروپاست، به عنوان "اسب تروا" برای پوتین عمل می‌کند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، بیش از ۱۲ جزیره به زور از ایتالیای همسو با دول محور تحت توافقنامه پاریس در سال ۱۹۴۷ به یونان واگذار شدند. اما در سال ۱۹۶۴، ترکیه ادعا کرد که این ۱۲ جزیره از آنها در سال ۱۹۱۲ به سرقت رفته است و پیشنهاد کرد که یونان شش تا از این جزایر را به نشانه روابط حسن همجواری تحویل دهد.

یونان از پذیرش این درخواست امتناع کرد و دو کشور از آن زمان درگیر مناقشات زمینی، هوایی و دریایی بوده‌اند. باغچلی روز سه‌شنبه بیان داشت: موضوع این ۱۲ جزیره زخم ما است که هنوز التیام نیافته است. مال مسروقه باید به صاحبش بازگردانده شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.