رایزنی فرستاده سازمان ملل با انصارالله برای تمدید آتش‌بس در میان درخواست‌های آمریکا و گوترش

همزمان با پایان دوره دو ماهه آتش بس انسانی در یمن طی فردا (پنج‌شنبه) و آغاز تلاش‌ها برای تمدید آن، فرستاده سازمان ملل دیدارهایی با مقامات انصارالله و برخی مقامات عمانی و دولت مستعفی یمن برگزار کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از سایت العربی الجدید، هانس گروندبرگ، فرستاده سازمان ملل به یمن سه‌شنبه در مسقط، پایتخت عمان درباره تمدید آتش‌بس در این کشور با محمد عبد السلام، سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌کننده جنبش انصارالله یمن و برخی مقامات عمانی گفتگو کرد.

آتش‌بس انسانی دوماهه در یمن از تاریخ دوم آوریل گذشته با نظارت سازمان ملل در این کشور اجرا شد و فردا (پنج‌شنبه) به پایان می‌رسد. این توافقنامه شامل اجازه انجام پروازهای تجاری از فرودگاه بین‌المللی صنعاء است که از سال ۲۰۱۶ تنها برای انجام پروازهای حامل کمک‌ها بازگشایی شد و به منزله جرقه امید نادری در درگیری‌ها پس از جنگی ویرانگر است.

گروندبرگ در صفحه رسمی هیات سازمان ملل در فیسبوک بر لزوم بازگشایی مسیرها در تعز و دیگر مناطق یمن و تمدید آتش‌بس انسانی و آغاز اقداماتی جدی برای توقف کامل درگیری‌ها تاکید کرد.

فرستاده سازمان ملل به یمن روز دوشنبه هم در عدن با رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری و احمد بن مبارک، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن برای استمرار مذاکرات درباره   بازگشایی مسیرها در تعز و تمدید آتش‌بس نشست‌هایی داشت.

طبق بیانیه دفتر گروندبرگ، مذاکرات بر لزوم تحقق نتایجی برای غیرنظامیان در تعز و دیگر استان‌های یمن متمرکز بود و گروندبرگ بر اهمیت تجدید آتش‌بس برای افزایش منافع حاصل از آن و نیز پیشروی در مسیر سازشی سیاسی تاکید کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران ضمن هشدار نسب به چالش‌های پیش روی مذاکرات جاری درباره آتش‌بس دوماهه در یمن، تمدید توافقنامه آتش‌بس را برای سهولت بخشیدن به امدادرسانی‌ها به چند میلیون یمنی که با خطر مواجه هستند، خواستار شد.

گرینفیلد گفت: مذاکرات جاری برای تمدید سازوکارهای آتش‌بس هنوز تمام نشده و به نظر می‌رسد با برخی مشکلات مواجه است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد: آمریکا به بن‌بست رسیدن مذاکرات را یک مشکل می‌داند و از گروه‌های دو طرف می‌خواهد به این تلاش‌ها برای ایجاد راهی مسالمت‌آمیز جهت تامین کمک‌های بشردوستانه به یمنی‌ها ادامه دهند.

طبق گزارش سبأ، العلیمی سه‌شنبه در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره آخرین تحولات شرایط یمن و فرصت‌های تمدید آتش‌بس و تلاش برای برقراری صلح و ثبات در یمن گفتگو کرد.

العلیمی در این گفتگو ضمن تشکر از تلاش‌های گوترش برای تمدید آتش‌بس و کاهش مشکلات یمنی‌ها، بار دیگر بر حمایت رهبری و دولت یمن از تمامی تلاش‌ها برای برقراری صلح عادلانه و فراگیر طبق اصول ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.

رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن در ادامه نیز به ابتکارعمل‌های پیشنهادی این شورا برای موفقیت آتش‌بس از جمله تسهیل ورود کشتی‌های حامل سوخت به بنادر حدیده و انجام پروازهای تجاری از طریق فرودگاه صنعاء پرداخت.

 گوترش نیز بر حمایت سازمان ملل از رویکردهای شورای رهبری "ریاست جمهوری یمن" از جمله اصلاحات اقتصادی و تعهدات علنی آن در زمینه حقوق بشر تاکید کرد.

در همین چارچوب نهادهای امدادرسان فعال در یمن که تعداد آنها بیش از ۳۰ موسسه است، در بیانیه مشترکی طرف‌های درگیر را به تمدید آتش‌بس فعلی، استمرار این روند برای کسب دستاوردهای بیشتر و تلاش برای برقراری صلح برای یمنی‌ها دعوت کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: نتایج انسانی مثبت آتش‌بس را شاهد بودیم، تنها در ماه اول آتش‌بس تعداد کشته‌ها و یا زخمی‌ها در یمن بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و با توجه به ورود منظم کشتی‌های سوختی به بندر حدیده دیگر شاهد تشکیل صف‌های طولانی سوخت نبودیم.

همچنین روز سه‌شنبه ششمین پرواز تجاری-غیرنظامی از فرودگاه ملکه علیا اردن با ۲۲۹ مسافر به مقصد فرودگاه بین‌المللی صنعاء انجام شد و انتظار می‌رود امروز (چهارشنبه) پروازهای مستقیم صنعاء-قاهره آغاز شوند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با سامح شکری، همتای مصری خود بابت انجام این پروازها از دولت مصر تشکر کرد.

همچنین سفارت آمریکا در ریاض سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن و فیصل بن فرحان، همتای عربستانی او درباره اقدامات ریاض برای تقویت و تمدید آتش‌بس تلفنی گفتگو کردند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.