سفر نماینده آمریکا به جنوب ترکیه در بحبوحه تنش میان واشنگتن و آنکارا

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به منظور نظارت بر چگونگی ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق مرز زمینی ترکیه به سوریه به جنوب ترکیه سفر کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از العربی الجدید، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد اظهار داشت،  هدف اصلی وی از سفر به جنوب ترکیه اطلاع از وضعیت میدانی است تا موقعیت بهتری برای مذاکره جهت تمدید کمک‌رسانی ایجاد شود.

گرینفیلد گفت، می‌خواهد مردم سوریه بدانند که پس از ۱۰ سال جنگ، فراموش نشده‌اند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه در جریان بازدید از مرزهای ترکیه-سوریه با اعضای سازمان موسوم به "کلاه‌ سفیدها" وابسته به مخالفان دولت سوریه دیدار کرد.

وی در این دیدار بر رویکرد کشورش در حمایت از تمدید ماموریت ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق مرزها تاکید کرد.

گرینفیلد همچنین به اهمیت ادامه حمایت از بخش پزشکی، حفظ امنیت غیرنظامیان، ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و حمایت از آینده کودکان اشاره کرد.

پیشتر نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار تمدید فرایند کمک‌رسانی شد و این امر را "ضرورتی اخلاقی" دانست.

این سفر همچنین در حالی انجام می‌شود که پس از اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تنش میان ترکیه و آمریکا شدت گرفته است. بطوریکه اردوغان هشدارهای آمریکا به آنکارا برای انجام هرگونه عملیات نظامی جدید در شمال سوریه را نادیده گرفته و تاکید کرده است برای انجام عملیات جدید از واشنگتن اجازه نمی‌گیرد.

اردوغان با اشاره به حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کُرد که آنکارا آنها را "تروریست" توصیف می‌کند، گفت آمریکا تدابیر لازم را برای مبارزه با تروریسم اتخاذ نمی‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از شورای امنیت درخواست کرده است که مجدداً مأموریت عملیات را تمدید کند و گفت که انجام این کار یک "ضرورت اخلاقی و بشردوستانه" است. سازمان ملل می گوید این محموله‌های کمکی به بیش از ۴ میلیون نفر کمک می‌کند. روسیه و آمریکا در آخرین لحظه در سال ۲۰۲۱ به توافقی دست یافتند تا تنها گذرگاه کمک‌های ترکیه پس از ایالات متحده را تجدید کنند.

روسیه مخالفت خود را با تجدید عملیات کمک رسانی اعلام کرده است و استدلال می کند که این اقدام حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند و کمک‌های بشردوستانه بیشتری باید از داخل سوریه ارائه شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.