استقبال شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن

شورای امنیت از تمدید دو ماهه آتش‌بس میان طرف‌های یمنی استقبال کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از الجزیره، شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از تمدید آتش‌بس بر اقدامات اتخاذ شده توسط طرف‌های ذی‌ربط برای حفظ آتش‌بس تاکید کرد.

شورای امنیت همچنین اعلام کرد: امیدواریم که این آتش‌بس منجر به آرامش فراگیر و حل و فصل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل متحد شود.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به خطر قحطی و گرسنگی در یمن، از حامیان مالی در سرتاسر جهان خواستند که بودجه لازم برای طرح بشردوستانه سازمان ملل در یمن را تأمین کنند.

پیشتر لیز تروسل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران در ژنو خاطرنشان کرد، بیشتر افرادی که از زمان اجرایی شدن آتش بس در اوایل آوریل کشته‌ شده‌اند، بر اثر مین‌های زمینی از جمله مین‌های دست ساز و بمب‌های باقیمانده از جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

وی از تمامی طرف‌ها خواست راه‌های منتهی به شهر تعز یمن را باز کنند.

لیز تروسل تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع انسانی در این منطقه وخیم است و بر این اساس ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم برای تضمین بازگشایی جاده‌های منتهی به شهر تعز به طور جدی تلاش کنند.

وی ادامه داد، ساکنان شهر تعز با چالش‌هایی از جمله دستیابی به آب، خرید غذا و دسترسی به خدمات پزشکی رو به رو هستند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر همچنین گفت، بسیاری از ساکنان شهر تعز و ساکنان سایر مناطق یمن، به دلیل خشونت زیاد و نقض‌های قوانین بین‌المللی و قوانین مربوط به حقوق بشر از جمله حمله به غیرنظامیان دچار آسیب روحی شده‌اند.

لیز تروسل تاکید کرد، کودکان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. در دوره بین دوم آوریل گذشته تا اول ژوئن، سه کودک کشته و ۱۲ تن دیگر به این روش زخمی شدند.

پیشتر هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در یمن اعلام کرد، طرف‌های یمنی موافقت خود را با تمدید آتش‌بس به مدت دو ماه با همان بندهای توافق سابق اعلام کردند.

یمن از حدود هفت سال پیش صحنه جنایت‌های عربستان و هم‌پیمانان این کشور است. عربستان از سال ۲۰۱۵ به بهانه بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور دولت مستعفی و فراری یمن، وارد مداخله نظامی در این کشور شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.