رهبر صرب‌های بوسنی: جنگ اوکراین برنامه جدایی‌طلبی را به تعویق انداخت

رهبر صرب‌های بوسنی اظهار داشت، جنگ در اوکراین و تاثیرات غیرمستقیمش ناسیونالیست‌های صرب بوسنی را مجبور کرده تا برنامه‌های خروج منطقه خود از نهادهای ملی بوسنی را به تعویق بیندازند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری رویترز، پارلمان جمهوری خودمختار صرب بوسنی در دسامبر سال گذشته میلادی در حرکتی غیرالزام‌آور با آغاز روند قطع رابطه با نیروهای مسلح، قوه قضاییه و سیستم مالیاتی بوسنی موافقت کرد؛ اقدامی که راه را برای جدایی‌ کامل هموار می‌سازد. 

میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی و رهبر برنامه‌ای که بدترین بحران سیاسی بوسنی از زمان پایان جنگ دهه 1990 میلادی‌اش را به راه انداخت و به همین خاطر با تحریم‌هایی از سوی لندن و واشنگتن و هشدارهایی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شد، گفته بود: این برنامه طبق ضرب‌الاجل تعیین شده که در این هفته منقضی می‌شود، اجرا خواهد شد.

دودیک که این برنامه‌اش از سوی مسکو مورد حمایت قرار گرفته، گفت: اما تغییر شرایط سیاسی به خاطر جنگ اوکراین باعث تاخیر در اجرای برنامه جدایی شد.

وی در جریان جلسه پارلمان افزود: این برنامه جدایی طلبی متوقف نشده و تنها به تاخیر افتاده است.

دودیک خواستار برگزاری این جلسه پارلمان شده بود تا مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های بوسنی علیه روسیه به خاطر حمله به اوکراین ابراز کند.

دودیک گفت: به همین خاطر است که ما اجرا و تحقق نتیجه‌گیری‌هایمان در رابطه با خروج صرب‌های بوسنی از نهادهای دولتی را به تعویق انداخته‌ایم.

وی افزود: جمهوری صرب‌های بوسنی می‌خواهد هنگامی که موضوع به روسیه و اوکراین مربوط می‌شود، بی‌طرفی خود را حفظ کند و مخالف اعمال تحریم علیه روسیه است؛ اظهاراتی که منعکس‌کننده موضع صربستان است.

صربستان تنها کشور اروپایی است که از اعمال تحریم علیه روسیه امتناع کرده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.