وزیر لبنانی: روی میانجیگری آمریکا حسابی نمی‌کنیم/مقابل تعرض به منطقه مورد مناقشه سکوت نمی‌کنیم

وزیر کار لبنان اعلام کرد که حزب‌الله یک مسؤول عالی رتبه خود را همراه با گروهی از برجسته‌ترین مهندسین و جغرافی‌دانان مأمور رسیدگی به پرونده تعیین مرزهای دریایی کرد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، مصطفی بیرم، وزیر کار لبنان در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: در پی نزدیک شدن یگان یونانی اکتشاف، حفاری و تولید به میدان "کاریش"، مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی، حزب الله یک مقام ارشد خود را مأمور پیگیری پرونده تعیین مرزهای دریایی با اسرائیل کرد.

بیرم گفت: یک مسؤول بسیار عالی رتبه در حزب‌الله که تجربه زیادی در این زمینه دارد، همراه با گروهی از برجسته‌ترین مهندسین و جغرافی‌دانان که شبانه‌روز و با دقت در تلاش هستند، مأمور رسیدگی به پرونده تعیین مرزهای دریایی شد.

وزیر کار لبنان افزود: هیچ جزئیاتی درباره مسؤولی که حزب‌الله تعیین کرده، وجود ندارد و ممکن است او مسؤول ارائه یک رویکرد کامل به رهبری باشد که او را منصوب کرده اما این موضوع به کل کشور لبنان مربوط بوده و منفعتی برای لبنان و تمامی مردم آن است.

او در ادامه گفت: این موضوع مهمی است، حالا که حزب‌الله درباره موضوعی صحبت می‌کند که در مرکز توجه‌ها است، برای اولین بار اتفاق‌نظر و نظر عمومی یکپارچه را رها کرده و از اظهارنظرهای تحریک‌آمیز دوری کنیم.

بیرم ادامه داد: از روز گذشته پیام‌های لازم به آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی و مسؤولان مربوطه در اسرائیل رسیده که هرگز در برابر هر گونه تعرض به منطقه مورد مناقشه سکوت نخواهد شد.

این وزیر لبنانی افزود: این موضعگیری جمعی از موضعگیری کشور لبنان و حمایت مردمی آغاز می‌شود و ما هرگز به اسرائیلی‌ها اجازه نخواهیم داد موارد مطرح شده در مذاکرات را به عنوان مساله‌ای قطعی به ما تحمیل کنند و همین مساله روز گذشته مسؤولان اسرائیلی را بر آن داشت توضیح دهند که به منطقه مورد مناقشه نزدیک نشده‌اند.

وزیر کار لبنان با تاکید بر اینکه هرگز اجازه نخواهد داد، طرف اسرائیلی پیش از لبنان خبر حفاری و استخراج گاز را بدهد، گفت: چرا در حفاری در بلوک‌هایی که مورد اختلاف نیستند، تعلل می‌شود؟

بیرم با اشاره به موضعگیری عمومی، ملی و آشکار در لبنان که هرگونه تعرض اسرائیل به منابع لبنان را رد می‌کند، گفت: نیاز به یک موضعگیری فنی، یکپارچه و روشن وجود دارد.

او درباره سفر هفته آینده آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی برای بررسی مساله تعیین مرزهای دریایی گفت: میانجی آمریکایی خواهد آمد اما ما بر اساس تجربه شخصی‌مان روی او حساب باز نمی‌کنیم چرا که منافع اسرائیل برای او اولویت دارد و چیزی که به ما کمک می‌کند، قدرت‌مان است و در اینجا فشار رسانه‌ای برای گسترش آگاهی ملی اهمیت می‌یابد.

وزیر کار لبنان روز دوشنبه نیز گفته بود، "موضعگیری رسمی لبنان در پایبندی به حقوق و منابع دریایی‌ خود پیشرو و با اهمیت است و به داشتن رویکردی متناسب در گفتگوها کمک می‌کند".

بیرم افزود: لبنان در برابر لحظه تاریخی قرار دارد و ما از طرف‌ها می‌خواهیم از امتیازدهی‌ها خودداری کنند چرا که ما شهید ندادیم که از آب‌هایمان دست بکشیم.

دفتر نخست وزیری لبنان روز دوشنبه پس از مذاکرات میشل عون، رئیس جمهور و نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور اعلام کرد که تصمیم گرفته از هوکشتاین برای حضور در بیروت و اتمام هرچه سریعتر مذاکرات تعیین مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی دعوت کرده است.

پیش از نشست عون و میقاتی، شرکت انگلیسی-یونانی سکویی را در میدان گازی "کاریش" نصب و اعلام کرد کار استخراج گاز را ظرف سه ماه آتی آغاز خواهد کرد، مرکز پخش رژیم صهیونیستی (کان) نیز اعلام کرد که نیروی دریایی این رژیم کار حراست از سکو را انجام می‌دهد و از زمان انتقال سکو از سگاپور و خروج آن از کانال سوئز تامین امنیت آن را بر عهده داشته است.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز روز دوشنبه بر آمادگی این حزب برای در پیش گرفتن اقداماتی علیه حفاری‌های گاز اسرائیل در مناطق دریایی مورد مناقشه به محض اعلام تجاوز به مرزهای دریایی لبنان توسط اسرائیل تاکید کرد.

لبنان چند هفته قبل با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل ضمن تاکید بر حقوق و منابع دریایی خود این نکته را یادآور شد که میدان "کاریش" در منطقه مورد مناقشه قرار دارد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.