وقوع فجایع اقلیمی در کشورهای فقیر به دلیل "ذهنیت استعماری کشورهای ثروتمند"

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس؛ بودجه مورد نیاز درخواست‌های سازمان ملل برای مقابله با بلایای اقلیمی طی 20 سال بیش از 800 درصد افزایش یافته است و دلیل آن هم این است که گرمایش جهانی همچنان برقرار است.

در حالی که این بودجه باید توسط کشورهای ثروتمند تأمین شود, بر اساس گزارش جدید آکسفام (‌سازمان بین‌المللی امداد و کمک‌رسانی به کشورهای فقیر)، تنها نیمی از آن توسط کشورهای ثروتمند تامین می‌شود.

بر اساس این گزارش، سال گذشته سومین سال پرهزینه ثبت شده برای رویدادهای شدید آب و هوایی مانند خشکسالی، سیل و آتش ‌سوزی با مجموع هزینه‌های اقتصادی برآورد شده 329 میلیارد دلار بود که تقریباً دو برابر کل کمک‌های کشورهای کمک‌کننده است در حالی که کشورهای فقیر در طول پنج سال گذشته برای کمک‌های بشردوستانه اضطراری 63 تا 75 میلیارد دلار درخواست کردند، کشورهای ثروتمند 35 تا 42 میلیارد دلار پرداخت کردند که آکسفام این موضوع  را "تخطی" تلقی کرده و قویاً محکوم می‌کند.

دنی سریسکندراجاه؛ مدیر اجرایی آکسفام، این شکاف مالی را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: کشورهای ثروتمند نه تنها در ارائه کمک‌های بشردوستانه کافی در زمان وقوع بلایای مرتبط با آب‌وهوا کوتاهی می‌کنند بلکه به وعده خود مبنی بر ارائه 100 میلیارد دلار در سال برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگاری با آب و هوای متغیر نیز عمل نکرده و درخواست‌ها برای کمک مالی برای کمک به آن‌ها را برای بازیابی از اثراتی مانند زمین‌هایی که غیرقابل زراعت شده است و زیرساخت‌های آسیب دیده را مسدود می‌کنند.

وی ادامه داد: کشورهای ثروتمندی مانند بریتانیا باید مسئولیت کامل آسیب‌هایی را که انتشار گازهای گلخانه‌ای آن‌ها ایجاد می‌کند, بپذیرند و بودجه جدیدی برای ضرر و زیان ناشی از تغییرات آب و هوایی در فقیرترین کشورها فراهم کنند. بریتانیا کمک‌های خود را به کشورهای آسیب‌دیده از فاجعه آب‌وهوایی قبل از کنفرانس "Cop26" که پاییز گذشته در گلاسکو برگزار شد, قطع کرده است.

به نقل از guardian, کشورهای ثروتمند تلاش‌های پلیس برای ایجاد مکانیسم مالی برای پوشش ادعاهای ضرر و زیان را مسدود کردند؛ پاتریشیا اسپینوزا، رئیس کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا گفت که زمان رسیدگی به این موضوع به شیوه‌ای باز، سازنده و محترمانه فرارسیده است.

خشکسالی‌های شدید مرتبط با تغییرات شدید آب و هوا همچنان در اتیوپی، کنیا و سومالی گسترش می‌یابد و سازمان نجات کودکان روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از نیم میلیون نفر در بدترین خشکسالی 40 سال اخیر سومالی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. یک چهارم میلیون نفر در آخرین قحطی سال 2011 در این کشور جان باختند که نیمی از آنها کودکان زیر پنج سال بودند. همچنین به دنبال تغییرات شدید آب و هوایی, سودان جنوبی پنجمین سال از سیل شدید را متحمل می شود.

بر اساس گزارش آکسفام, چهار کشور مذکور مجموعاً مسئول تنها 0.1 درصد از انتشار جهانی گازهای آلاینده فعلی هستند در حالی که کشورهای ثروتند 37 درصد این انتشار را بر عهده دارند.

مادلین دیوف‌سار؛ رئیس بلوک کشورهای کمتر توسعه‌یافته در مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل گفت: در کشورهای فقیر و کمتر توسعه‌یافته جزایری در حال غرق شدن هستند، رانش زمین خانه‌ها را مدفون می‌کند، بیمارستان‌ها توسط رویدادهای آب و هوایی فاجعه‌بار نابود می‌شوند و کشورهای ثروتمند مسئولیت این بحران تاریخی را بر عهده دارند.

 در این موضوع, اسد رحمان، کارگردان War on Want، بیان کرد: این گزارش واقعیت وحشیانه آپارتاید اقلیمی را نشان می‌دهد که در برابر چشمان ما آشکار می‌شود؛ کشورهای ثروتمند در مقیاس سیاره‌ای مرتکب آتش‌سوزی می‌شوند و از ریختن نفت و گاز بیشتر روی آتشی که به راه انداخته‌اند خودداری می‌کنند اما وقتی با قبض خسارتی که وارد کرده‌اند مواجه می‌شوند، ادعا می‌کنند جیب‌هایشان خالی است.

وی خاطرنشان کرد: این یک واکنش مرگبار است که توسط یک ذهنیت استعماری شکل گرفته است, ذهنیتی که به مدت 500 سال بی‌عدالتی را به همراه داشته و زندگی افرادی با پوست سیاه یا قهوه‌ای در کشورهای فقیرتر را از زندگی شهروندان غربی کم‌ارزش‌تر تلقی می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.