نقشه راه کنگره آمریکا برای روابط دولت بایدن با عربستان

چند کمیسیون در کنگره آمریکا شش محور اصلی را در رابطه با روابط با عربستان پیش از سفر رئیس جمهوری آمریکا به این کشور تعیین کردند.

به گزارش ارز پرس، به نقل از CNN عربی، کمیسیون امنیت ملی به همراه پنج کمیسیون دیگر کنگره در بیانیه‌ای درباره سفر احتمالی جو بایدن به عربستان سعودی و منطقه طی ماه جاری میلادی تاکید کردند: عربستان همیشه شریک مهمی برای ایالات متحده بوده است و ما به دنبال افزایش همکاری با آن در زمینه‌های منطقه‌ای، مقابله با تروریسم، انرژی و اولویت‌های دیگر هستیم. علی‌رغم این روابط اما رهبری ریاض بارها و بارها به شیوه‌ای رفتار کرده که با سیاست و ارزش‌های آمریکا در تناقض بوده است.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی حاضر به تحقق ثبات در بازارهای جهانی انرژی نیست و این موضوع آسیب اقتصادی به آمریکایی‌ها وارد می‌کند. علاوه بر این طولانی شدن جنگ یمن به رهبری ریاض یک فاجعه انسانی بی‌سابقه ایجاد کرده است که باعث بی‌ثباتی منطقه‌ای می‌شود.

این کمیسیون‌های کنگره در ادامه تاکید کردند که اعدام‌های دسته جمعی و فشار بر ترکیه برای توقف روند محاکمه در پرونده قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، از دیگر این اقدامات است.

این کمیسیون‌ها همچنین از بایدن خواستند که بر اساس شش اصل زیر به تقویت روابط با عربستان بپردازد:

۱ ـ تعهدات بیشتر عربستان برای تثبیت بازارهای جهانی انرژی و خروج از قرارداد تولید نفت که در دوره ریاست جمهوری ترامپ میان ریاض و روسیه منعقد شده‌اند.

۲ ـ تداوم تعلیق کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان در جنگ یمن و فشار برای آغاز گفت‌وگوهای صلح میان طرف‌های مختلف در این کشور.

۳ ـ درخواست از ریاض برای پایان دادن به بازداشت خودسرانه مدافعان حقوق بشر و همچنین دیگر نقض‌های صورت گرفته توسط عربستان در زمینه حقوق بشر.

 ۴ ـ درخواست مجدد برای ازسرگیری روند محاکمه در پرونده قتل جمال خاشقجی مطابق با استانداردهای حقوقی بین‌المللی.

۵ ـ پیروی از سیاست بلند مدت آمریکا و دریافت ضمانت‌های سختگیرانه برای هرگونه همکاری هسته‌ای غیرنظامی.

۶ ـ تأکید بر خطرات افزایش همکاری‌های استراتژیک عربستان سعودی با چین.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.