گلوبال تایمز: آمریکای لاتین دیگر حیاط پشتی واشنگتن نیست

گلوبال تایمز در گزارشی به تحلیل شکست سیاست واشنگتن در آمریکای لاتین پرداخت.

به گزارش ارز پرس، گلوبال تایمز در گزارشی نوشت: نشست کشورهای آمریکایی که از 6 الی 10 ژوئن در لس آنجلس در جریان است شرایط بدی را با بسیاری از کشورها در منطقه که به دلیل ممانعت آمریکا از دعوت رهبران کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه به نشست به دلایل مرتبط با "دیپلماسی" از حضور در این رویداد امتناع کرده‌اند، رقم زده است.

تحلیلگران چینی می‌گویند که این ثابت می‌کند که آمریکای لاتین دیگر "حیاط پشتی" آمریکا نیست و در قیاس با آخرین باری که ایالات متحده چنین نشستی را در سال 1994 برگزار کرد، کاهش هژمونی حال حاضر آمریکا بدین شکل تلقی می‌شود که واشنگتن دیگر نمی‌تواند از رسیدن قاره به خودمختاری و پیشرفت بر مبنای منافع خود کشورهای آمریکای لاتین جلوگیری کند.

به گفته اشخاص آشنا با این مسائل، دولت بایدن علی‌رغم تهدید رئیس‌جمهوری مکزیک مبنی بر اینکه درصورت عدم دعوت تمامی کشورهای نیم‌کره غربی به نشست کشورهای آمریکایی از شرکت در این نشست خودداری خواهد کرد، تصمیم نهایی مبنی بر جلوگیری از شرکت دول کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه در نشست را گرفته است.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری هفتگی خود در روز دوشنبه گفت که شرایط حال حاضر ثابت می‌کند که چارچوب فکری آمریکا توسط "دکترین مونرو" هدایت می‌شود. وی توضیح داد که ایالات متحده از "دیپلماسی" به عنوان ابزاری برای دخالت و تفرقه‌افکنی در کشورهایی که در این قاره جایی ندارند، استفاده می‌کند.
لیجیان ادامه داد: آمریکای لاتین نه حیاط جلو و نه حیاط پشتی آمریکا است و نشست کشورهای آمریکایی "نشست آمریکا" نیست. ایالات متحده به عنوان میزبان باید به تمامی رویکرد هژمونیک خود پایان دهد، به کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای حوزه دریای کارائیب احترام بگذارد، به صدای عدالت از سوی اکثریت قاره گوش فرا دهد، تمرکز نشست را بر روی نگرانی‌های مشترک قاره بگذارد، همکاری و یکپارچگی را توسعه و شادی میان مردم را افزایش دهد.

گوا کونهای، یک متخصص مطالعات آمریکای لاتین در آکادمی علوم اجتماعی در پکن به گلوبال تایمز گفت که کشورهای منطقه آمریکای لاتین در رها کردن قاره از کنترل آمریکا متحد هستند و تصمیمات بیشتری بر اساس منافع خودشان می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر نه تنها مکزیک و آرژانتین بلکه برزیل نیز احتمال دارد که در انتخابات امسال رویه خود را تغییر دهد و حتی کلمبیا - که روابط بسیار نزدیکی با آمریکا داشت - ممکن است با رهبران چپ‌گرا دیدار کند. این ثابت می‌کند که سیاست واشنگتن در آمریکای لاتین نتوانسته منافع کشورهای منطقه‌ای را فراهم کند و تنها باعث شده که این کشورها احساس کنند تحت فشار و زورگویی قرار گرفته‌اند.

متخصصان چینی گفته‌اند که مردم تقریبا تمامی کشورهای آمریکای لاتین از هژمونی آمریکا خاطره‌ای بد دارند چراکه واشنگتن به طور مستقیم یا غیرمستقیم از قاچاق مواد، تسلیحات و اشغال بسیاری از کشورها در منطقه حمایت کرده  و تا زمانی که ایالات متحده به اندازه کافی قدرتمند بود، تمامیت ارضی دیگر کشورها را نادیده می‌گرفت و به تهاجم، انقلاب‌های رنگی و ترور برای ساقط کردن رژیم‌هایی که از آن‌ها خوشش نمی‌آمد متوسل می‌شد.
به گفته متخصصان با کاهش هژمونی آمریکایی و نداشتن منابع کافی برای انجام بازی "هویج و چماق"، کشورها متحد می‌شوند و به دنبال خودمختاری می‌روند. دولت بایدن نیز گام اول در تلاش‌ها برای بازآرایی روابط با آمریکای لاتین را اشتباه برداشته و با کشورهای این منطقه بر اساس تمایلاتش به شکل‌های گوناگون رفتار کرده است.

مطابق با گفته وی او ای، ایالات متحده سال گذشته به این امید میزبان نشست کشورهای آمریکایی در سال 2022 شده که این رویداد بتواند به تعمیر آسیب‌های دوره پساترامپ در روابط بپردازد و برتری آمریکا بر نفوذ روزافزون چین در آمریکای لاتین را تثبیت کند.
اما انتظارات آمریکا با در بسته مواجه شده است. مقامات و تحلیلگران در این رابطه گفته‌اند که "ایدئولوژی نفاق، شکاکیت درخصوص تعهد آمریکا به آمریکای لاتین و داشتن انتظارات پایین در رابطه با سازش‌های بزرگ ازجمله در رابطه با مهاجرت و همکاری‌های اقتصادی" باعث شده تا این رویداد لکه‌دار شود.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک گفته که تا وقتی که تمامی کشورهای آمریکایی دعوت نشوند در این نشست شرکت نمی‌کند. رهبران برزیل، آرژانتین، بولیوی، هندوراس، گواتمالا و چندین کشور حوزه دریای کارائیب نیز گفته‌اند که به دلیل مشابه در این نشست شرکت نخواهند کرد و به جای خودشان تنها یک هیات سطح پایین را عازم آمریکا می‌کنند.


کارلوس پریرا، سفیر کوبا در چین به گلوبال تایمز گفت که اگر آمریکا می‌خواهد آمریکای لاتین را به حیاط پشتی خود تبدیل کند، چنین تفکراتی کارساز نخواهند بود؛ چراکه آمریکای لاتین دیگر آنچه که ایالات متحده تصور می‌کند نیست و تغییراتی جدید در منطقه حاصل شده است.


وی در ادامه عنوان کرد که اقدام آمریکا مبنی بر عدم دعوت کشورهایی نظیر کوبا به این نشست محکوم به شکست است و آنچه که آمریکا می‌خواهد از طریق این نشست به آن دست یابد هیچ تاثیر واقعی بر روی منطقه آمریکای لاتین نخواهد گذاشت.


انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.