درخواست سازمان ملل از ریاض برای آزاد کردن بستگان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان

سازمان ملل از مقامات عربستان سعودی خواست که بستگان رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور را آزاد کنند.

به گزارش ارز پرس، به نوشته روزنامه رأی الیوم، کارگروه بازداشت‌های خودسرانه در سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری بستگان سعد الجبری، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان شد.

در این بیانیه آمده است: مقامات عربستان باید در سریع‌ترین زمان ممکن "عمر و ساره الجبری"، دو فرزند سعد الجبری و همچنین سالم المزینی، داماد وی را بدون هیچ پیش‌شرطی آزاد کنند.

طبق این بیانیه، عمر و ساره الجبری با خانواده خود هیچ ارتباطی ندارند و به نقطه نامشخصی منتقل شده‌اند و بر اساس گزارش‌ها تحت شکنجه روانی شدیدی قرار گرفته‌اند.

همچنین در این بیانیه آمده که المزینی تحت شکنجه فیزیکی و روانی قرار گرفته، از ارتباط با دنیای خارج از زندان محروم است و کسی اجازه ملاقات با وی را ندارد.

عمر و ساره الجبری در ریاض بازداشت شدند، اما المزینی در دوبی دستگیر و سپس به عربستان منتقل شد.

در سال ۲۰۲۰، دادگاهی در عربستان سعودی عمر و ساره را به اتهام پولشویی و برنامه ریزی برای خروج غیرقانونی از این کشور به ترتیب به ۹ و شش سال حبس محکوم کرد.

الجبری یک مقام ارشد امنیتی سابق عربستان است که روابط نزدیکی با سازمان سیا در آمریکا داشته است. قانونگذاران آمریکایی پیشتر به او از بابت نجات جان صدها آمریکایی اعتبار داده‌اند. او یک عنصر واسط کلیدی بین آژانس‌های جاسوسی غربی و دستگاه اطلاعاتی عربستان محسوب می‌شده است.

وی بعد از سرنگون شدن رئیس سابقش یعنی محمد بن نایف، از عربستان گریخت و در سال ۲۰۱۸ وارد کانادا شد و هم اکنون نیز در آنجا اقامت دارد.

پیشتر یک منبع آگاه گفته بود که وفاداری جبری به بن نایف و نیز اِشراف چند دهه‌ای او به فعالیت‌های داخلی وزارت کشور عربستان او را هدف محمد بن سلمان قرار داده است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.