عملیات ترکیه در شمال سوریه در انتظار توافق‌های بین‌المللی است

به نظر نمی‌رسد ترکیه به چراغ سبز روسیه و آمریکا برای انجام عملیات گسترده علیه نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" با هدف گسترش "منطقه امن" در شمال سوریه دست یافته باشد، اما گزارش‌ها حاکی از این است که ارتش ترکیه از برنامه خود برای هدف قرار دادن نیروهای قسد دست نخواهد کشید.

به گزارش ارز پرس، به نقل از سایت روزنامه العربی الجدید، نشست اخیر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف، همتای روسی وی در آنکارا به هیچ توافق آشکاری درباره عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه منجر نشد، اما لاوروف اعلام کرد که نگرانی‌های ترکیه درباره تهدیدات گروه‌های خارجی در مرزهای این کشور را درک می‌کند.

به گفته منابع ترکیه‌ای، طرف روس می‌خواهد هرگونه تحرک نظامی ترکیه در شمال سوریه را در دور آتی مذاکرات آستانه میان روسیه، ترکیه و ایران که اواسط ژوئن در پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود، بررسی کند.

روزنامه حریت ترکیه نیز اخیرا اعلام کرد که مقدمه‌چینی برای عملیات نظامی ترکیه ادامه دارد و ظرف یک هفته همزمان با تکمیل مقدمات از سوی شورشیان سوری و مشخص شدن اهداف آغاز می‌شود.

روزنامه صباح ترکیه نیز اعلام کرد که نیروهای مسلح ترکیه و گروه‌های شورشی مورد حمایت این کشور در سوریه مقدمات لازم را برای عملیات در تل رفعت و منبج تکمیل کرده‌اند. این عملیات با هدف سیطره بر سد تشرین واقع بر روی رود فرات در حومه منبج است.

به گفته مسئولان ترکیه، این کشور از عملیات خود علیه نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" دست نخواهد کشید. هدف ترکیه از این عملیات گسترش دامنه "منطقه امن" است که شامل مناطق تحت نفوذ ترکیه در شمال سوریه است. ترکیه قصد دارد حدود یک میلیون آواره سوری ساکن این کشور را به این منطقه منتقل کند.

به نظر می‌رسد نیروهای قسد روی نقش روسیه برای ممانعت از عملیات نظامی در غرب فرات خصوصا منطقه تل رفعت در حومه شمالی حلب حساب بازکرده‌اند.

در این راستا عبدالسلام عبدالرزاق، تحلیلگر نظامی سوریه از تحرک نیروهای نظام سوریه و روسیه و نیروهای قسد در جبهه تل رفعت خبر داد.

وی گفت: منطقه تل رفعت یکی از اهداف هرگونه عملیات نظامی ترکیه در آینده است. حمله به این منطقه کمترین هزینه را خواهد داشت چراکه خارج از نفوذ آمریکاست. گروه‌های کرد ارتش ترکیه و گروه‌های شورشی سوری را از منطقه تل رفعت هدف قرار می‌دهد.

از سوی دیگر آمریکا برای قانع کردن ترکیه به کنار گذاشتن عملیات نظامی جدید در شمال سوریه تلاش می‌کند.

باربارا لیو، معاون مشاور وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد که عملیات احتمالی از سوی ترکیه مأموریت آمریکا در سوریه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی گفت: ما تمام تلاشمان را برای ممانعت از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به کار می‌گیریم.

همچنین هشام جونای، تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای اعلام کرد: معادلات سیاسی در منطقه در وضعیت فوق العاده‌ای است. غرب به موافقت ترکیه برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نیاز دارد و ترکیه نیز به کشورهایی که روسیه را تحریم می‌کنند نمی‌پیوندد. همه این مسائل موضع ترکیه در سوریه را تقویت می‌کند. ترکیه برگ برنده‌ها و ابزارهای فشاری در دست دارد که می‌تواند از طریق آن عملیات نظامی خود را در شمال سوریه انجام دهد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.