ژنرال سابق آمریکایی از ریاست اندیشکده بروکینگز استعفا داد

یک ژنرال سابق آمریکایی که تحت تحقیقات پلیس فدرال قرار دارد، از ریاست اندیشکده بروکینگز استعفا داد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، جان الن، ژنرال سابق نیروی دریایی آمریکا از ریاست اندیشکده «موسسه بروکینگز» استعفا داد. این اقدام در میان تحقیقات جاری پلیس فدرال آمریکا درباره نقش او در لابی‌گری غیرقانونی به نمایندگی از قطر انجام شد.

الن در نامه استعفای خود نوشت که «این موسسه را با قلبی اندوهگین» ترک می‌کند، اما جدایی‌اش در حال حاضر «برای همه بهتر» است.

بر اساس درخواست یک حکم تفتیش فدرال که به یک دادگاه فدرال در آمریکا ارائه شده و به اشتباه منتشر شد، الن که سابقا فرماندهی نیروهای آمریکا و ناتو را در افغانستان در دولت باراک اوباما بر عهده داشت، متهم شده است که در گفت‌وگو با ماموران فدرال درباره لابی‌گری خود برای قطر در ۲۰۲۰ «روایت دروغی از وقایع» را ارائه کرده است. او همچنین به پاسخ ندادن به ایمیل‌های احضاریه و نقض «عمدی» قانون ثبت عوامل خارجی متهم است.

این سند که پس از درخواست اظهار نظر رسانه‌ها از مقامات فدرال، از دسترس عموم خارج شد، توصیف می‌کند که چطور الن به قطر کمک کرد تا در ۲۰۱۷ - و در دوران تنش دیپلماتیک میان قطر وهمسایگانش - در سیاست آمریکا نفوذ کند. در این سند آمده است که الن به ویژه این کار را از طریق لابی‌گری با مشاور امنیت ملی وقت آمریکا برای وا داشتن دولت دونالد ترامپ به موقعیت دوستانه‌تری در مقابل دوحه انجام داده است، در حالی که از اینکه به دنبال قرار دادهای تجاری چندین میلیون دلاری با دولت قطر بوده است، سخنی به میان نیاورده است.

او پیش از این فعالیت به عنوان یکی از عوامل قطر را رد کرده و هدف از اقدامات خود به نمایندگی از دوحه در ۲۰۱۷ را پیشگیری از وقوع جنگ در خلیج فارس دانست.

پرونده الن همچنین به پرونده سفیر سابق آمریکا در امارات متحده و پاکستان هم مرتبط است. ریچارد اولسون، دیپلمات سابق آمریکایی ماه گذشته میلادی به اتهامات فدرال وارده علیه خود مبنی بر لابی‌گری برای قطر اعتراف کرد و خواستار آن شد که الن هم محکوم شود.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.