کمپین سازمان ملل برای تامین مالی عملیات انتقال نفت از کشتی "صافر"

سازمان ملل از آغاز کمپینی در شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری مبلغ باقی مانده مورد نیاز جهت آغاز عملیات فوق‌العاده انتقال نفت از نفتکش "صافر" در سواحل یمن به یک کشتی ایمن موقت خبر داد.

به گزارش ارز پرس، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار کرد: دیوید گریسلی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن از آغاز کمپینی در شبکه‌های اجتماعی برای جمع‌آوری مبالغ لازم جهت آغاز عملیات فوق‌العاده انتقال نفت از نفتکش صافر به یک کشتی ایمن موقت خبر داد.

نفتکش صافر یک واحد ذخیره و تخلیه شناور است که در مقابل سواحل غربی یمن و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال بندر حدیده (تحت کنترل انصارالله) پهلو گرفته و از آن برای ذخیره‌سازی و صادرات نفت استخراج شده از میدان‌های نفتی استان مأرب استفاده می‌شود اما به دلیل جنگ مستمر در یمن این نفتکش از سال ۲۰۱۵ تعمیر نشده و ۱.۱۴۸ میلیون بشکه نفت خام موجود در آن و نیز گازهای متصاعد از آن به تهدیدی جدید برای منطقه تبدیل شده و سازمان ملل نیز آن را یک بمب ساعتی می‌داند که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد.

دوجاریک در ادامه گفت: پس از اینکه عربستان در ۱۲ ژوئن جاری اعلام کرد مبلغ ۱۰ میلیون دلار را برای کمک به حل مشکل نفتکش صافر پرداخت خواهد کرد و آمریکا نیز تعهد داد مبلغ ۱۰ میلیون دلار را بپردازد، در حال حاضر سازمان ملل سه چهارم ۸۰ میلیون دلار مورد نیاز برای آغاز عملیات انتقال را در اختیار دارد.

طرف‌های درگیر در یمن اوایل ژوئن جاری و پس از اتمام آتش‌بس اعلام شده در دوم آوریل گذشته، توافق کردند، این آتش‌بس انسانی دو ماه دیگر نیز تمدید شود.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هفته گذشته برای بررسی برخی مسایل از جمله پیشنهاد سازمان ملل برای بازگشایی مرحله‌ای مسیرهای اصلی در تعز و دیگر استان‌ها به صنعاء سفر کرد.

او افزود: گروندبرگ انتظار دارد صنعاء به این پیشنهاد که در آن به نگرانی‌های ابراز شده از سوی دو طرف در جریان مذاکرات ماه گذشته امان توجه شده، سریعا پاسخ دهد.

دوجاریک در ادامه گفت: ما بازگشایی مسیرها را به منزله اقدامی در راستای کاهش مشکلات یمنی‌ها، ایجاد حس عادی‌سازی و تسهیل رفت‌وآمد آزاد شهروندان یمنی می‌دانیم.

همچنین او تاکید کرد: فرستاده سازمان ملل هنوز به همکاری با طرف‌ها جهت اجرای تمامی بندهای آتش‌بس با هدف تحقق فواید آن برای زنان، مردان و کودکان یمنی و نیز در پیش گرفتن گام‌های بعدی برای تقویت فرصت ایجاد شده با این آتش‌بس برای انتقال یمن به مسیر صلح پایبند است.

ازسرگیری پروازهای تجاری از فرودگاه صنعاء و بازگشایی مسیرها در تعز از مهمترین بندهای این آتش‌بس هستند.

انتهای پیام

برچسب ها :

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.