زمان عملیات جدید ترکیه در شمال سوریه به پایان عملیات قفل پنجه در عراق بستگی دارد

یک رسانه عربی با استناد به برخی گزارشات اعلام کرد که ترکیه آمادگی های لازم برای انجام عملیات نظامی در مناطق "تل رفعت" و "منبج" واقع در شمال سوریه را اتخاذ کرده است و زمان انجام این عملیات به تاریخ پایان عملیات "قفل پنجه" در شمال عراق بستگی دارد.

به گزارش ارز پرس، پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی نوشت: پیش بینی می شود که ترکیه احتمالا یک عملیات نظامی در شمال سوریه انجام دهد این درحالی است که آمریکا و روسیه مخالف این امر هستند اما ارتش ترکیه آمادگی هایی برای این عملیات دارد.

در این گزارش آمده است: اظهارات مقامات ترکیه در مورد انجام عملیات نظامی احتمالی ادامه دارد و ناظران تاکید می کنند که آمادگی های نظامی تکمیل شده و در انتظار چراغ سبز آنکارا است.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه "ینی شفق" درخصوص فراهم شدن شرایط برای آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه گفت: عملیات حساب شده و لجستیک است و تمام محاسبات انجام خواهد شد و زمانی که زمان و مکان مناسب فراهم شود تحرکات آغاز خواهد شد، هدف ما نابودی تروریست ها است و مبارزه ما تا زمان نابودی آخرین تروریسم ادامه خواهد داشت.

 همچنین روزنامه "صباح" در گزارشی اعلام کرد که نیروهای ترکیه و نیروهای مخالف سوری «ارتش ملی سوریه» وضعیت جنگی به خود گرفته اند تا عملیات احتمالی در "تل رفعت" و "منبج" را آغاز کنند.

این روزنامه نوشت: نیروهای ترکیه و مخالفان سوری موسوم به «ارتش ملی سوریه» در خط شمالی دو منطقه تل رفعت و منبج مستقر شده اند و توپ ها را به سمت پایگاه های تروریست ها قرار دادند.

در ادامه این گزارش آمده است: هر از چندگاهی درگیری های ناپیوسته میان نیروهای «ارتش ملی سوریه» و "یگان های مدافع خلق کرد" در آن مناطق رخ می دهد. نیروهای "قسد" که در روستای البوغاز واقع در غرب منبج پناه گرفته اند، شروع به حفر سنگر کرده اند.

این روزنامه به نقل از منابع محلی اعلام کرد که نزدیک به ۳ هزار عنصر مسلح از نیروهای قسد در منطقه تل رفعت حضور دارند و همچنین آمارهای دیگر نشان می دهد که تقریبا ۵ هزار نیروی مسلح در منطقه منبج حضور دارند.

عبدالقادر سیلفی، نویسنده ترکیه ای در گزارشی که در روزنامه "حریت" منتشر شد می گوید: علیرغم اظهارات صادره از سوی روسیه، آنکارا بر این باور است که مسکو در عملیات احتمالی در شمال غرب سوریه سنگ اندازی نمی کند. با توجه به جنگ اوکراین، سوریه اکنون اولویت اول روسیه نیست و موضع بیطرفانه ترکیه در خصوص جنگ اوکراین باعث شد که ترکیه در جایگاه خاصی نزد مسکو قرار گیرد و روس ها ترکیه را یک کشور پیشرو می دانند و نمی خواهند آن را از دست بدهند.

نویسنده در ادامه به استقبال آنکارا از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اشاره کرد که به دلیل بستن حریم هوایی نتوانست به صربستان سفر کند و ترکیه به تنها دروازه روسیه در سایه تحریم های غرب تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از فرصت‌هایی که شرایط موجود برای ترکیه فراهم کرده این است که این عملیات با اخباری در مورد "گسترش ناتو" همزمان شده است و با توجه به ملاحظاتی که ترکیه درخصوص پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو داشته است، ناتو ترکیه را کشوری می بیند که باید نظر آن را جلب کند بنابراین انتظار نمی رود که غربی ها مخالفت زیادی با عملیات نظامی در سوریه داشته باشند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا در اظهاراتی در خصوص انجام عملیات نظامی در شمال سوریه گفت: عناصر تروریستیِ آنجا را از بین خواهیم برد و حملات ما اخیرا در آن منطقه افزایش یافته است و اجازه نخواهیم داد که عناصر تروریستی ما را آزار دهند.

عبدالقادر سیلفی می گوید که اظهارات اردوغان نشان می دهد که حتی اگر شرایط به سود ترکیه نباشد، این عملیات انجام خواهد شد.

این نویسنده در خصوص زمان انجام این عملیات احتمالی می گوید که تاریخ پایان عملیات "قفل پنجه" در شمال عراق برای انجام عملیات در سوریه مهم است.

ترکیه در تاریخ ۱۸ آوریل گذشته عملیات "قفل پنجه" را علیه پناهگاه های حزب کارگران کردستان در مناطق متینا، زاب و افشین-باسیان واقع در شمال عراق آغاز کرد.

این نویسنده ترکیه ای همچنین تاکید کرد که آمادگی های نظامی برای انجام عملیات در تل رفعت و منبج به طور کامل محقق نشده است و انتظار می رود که تجهیزات نظامی از هفته آینده افزایش یابد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.